به گزارش اکوایران، در معاملات سومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 10 هزار و 22 واحد رشد کرد. امروز قیمت سهام تمامی نمادهای خودرویی بازار سهام افزایش یافت و گروه «خودرو و ساخت قطعات» سبزترین گروه بازار بود. بعد از گروه «خودرو و ساخت قطعات»، گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» سبزترین گروه بازار بود و اغلب نمادهای این گروه رشد قیمت داشتند. 

بورس

صعود شاخص‌ تا نزدیکی کانال 1.3 میلیونی

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی حدود 2 هزار واحد رشد کرد. اما پس از آن رشد شاخص شتاب گرفت و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 10 هزار و 22 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 294 هزار و 670 واحد رسید تا فاصله شاخص تا کانال 1.3 میلیونی به کمتر از 5 هزار واحد کاهش یابد. 

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 2 هزار و 972 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 330 هزار و 732 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 87 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 618 واحد رسید. 

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 330 نماد رشد قیمت داشتند که 240 نماد بورسی و 90 نماد فرابورسی بودند. همچنین 141 نماد کاهش قیمت داشتند که 91 نماد بورسی و 50 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 66 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 28 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «وبملت»، «فولاد» و «کگل» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و «شپدیس»، «پارسان» و «غکورش» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «شگویا» و «هرمز» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کوثر»، «آریا» و «کلر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شتران صدرنشین است و شبندر و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای  تجلی، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش مازاد تقاضا بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 52 درصد کاهش یافت و 50 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 126 درصد رشد کرد و در رقم 559 میلیارد تومان ایستاد. 

بدین ترتیب مازاد تقاضای پایانی بازار نسبت به روز گذشته 3.5 برابر معادل 256 درصد افزایش یافته است.

امروز نماد وبملت (بانک ملت) با صف‌ خرید 126 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وبملت، نمادهای وتجارت (بانک تجارت) و خساپا (شرکت خودروسازی سایپا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 20 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی)  و وسصفا (شرکت سرمایه گذاری استان اصفهان) بیشترین صف فروش داشتند.

رشد ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 158 هزار و 658 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 152 هزار و 805 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 1.4 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 288 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در یک ماه اخیر است. ارزش معاملات خرد سهام 3 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

در معاملات امروز نماد شتران (شرکت پالایش نفت تهران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 230 میلیارد تومان بود. 

پس از شتران، نماد شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شپنا و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو با تعداد 559 میلیون و 313 هزار و 274 سهم در صدر قرار گرفته است. شتران در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خساپا تعلق داشت. کرمان و خپارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس