به گزارش اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه، 13 بهمن 1400، شاخص کل بورس تهران پس از پنجمین روز متوالی، افت کرد و با کاهش اندک 26 واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و 301 هزار و 208 واحد رسید. 

در حالی که شاخص کل در 90 دقیقه ابتدایی روند نزولی داشت اما در نیمه دوم معاملات رشد کرد و بالاتر از مرز یک میلیون و 300 هزار واحد قرار گرفت.

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 251 واحدی در سطح 333 هزار و 28 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 19 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 661 واحد قرار گرفت. 

دو سوی سبز و قرمز بورس

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 179 نماد رشد قیمت داشتند که 129 نماد بورسی و 50 نماد فرابورسی بودند. همچنین 291 نماد کاهش قیمت داشتند که 199 نماد بورسی و 92 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 59 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بانکی و معدنی بازار سهام افزایش یافت و دو گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «استخراج کانه‌های فلزی» سبزترین گروه‌های بازار بود. در سوی دیگر بازار عمده نمادهای دو گروه خودرو و ساخت قطعات و «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» کاهش قیمت داشتند.

امروز نمادهای «نوری»، «شپنا» و «شبندر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و «وتجارت»، «کچاد» و «وبملت» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «سمگا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «هرمز»، «بپاس» و «تجلی» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خساپا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای تجلی، فرابورس و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

بورس

رشد خروج نقدینگی حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 456 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 31 درصد افزایش یافته است.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 67 میلیارد تومان بود. پس از فملی، شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 147 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 677 میلیارد تومان بود که 33 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 16 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 477 میلیارد تومان رسید که 43 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

افت مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 6 درصد کاهش یافت و 68 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 51 درصد افت کرد و در رقم 107 میلیارد تومان ایستاد. 

بدین ترتیب مازاد تقاضای پایانی بازار نسبت به روز گذشته 84 درصد کاهش یافته است.

امروز نماد تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات)  با صف‌ خرید 14 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تجلی، نمادهای کطبس (شرکت زغال سنگ نگین طبس) و کزغال (شرکت زغال سنگ پروده طبس) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 22 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس