به گزارش اکوایران، در معاملات سومین روز کاری هفته شاخص کل بورس 7 هزار و 561 واحد افت کرد و از سطح حمایت یک میلیون و 280 هزار واحد پائین‌ آمد. 

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای خودرویی بازار سهام کاهش یافت و گروه «خودرو و ساخت قطعات» قرمزترین گروه بازار بود. بعد از گروه «خودرو و ساخت قطعات»، گروه «فعالیت جنبی مرتبط به واسطه‌گری مالی» قرمزترین گروه بازار بود و اغلب نمادهای این گروه افت قیمت داشتند. 

بورس

نزول شاخص‌‌ها 

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی حدود 6 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 7 هزار و 561 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 274 هزار و 488 واحد رسید. 

تحلیل‌گران تکنیکی مرز یک میلیون و 280 هزار واحد را سطح حمایت شاخص می‌دانستند، بدین ترتیب شاخص این سطح حمایت داینامیک را در روز دوشنبه از دست داد.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 2 هزار و 515 واحد نسبت به روز یکشنبه پائین آمد و در رقم 323 هزار و 984 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 4 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 373 واحد رسید. 

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 119 نماد رشد قیمت داشتند که 76 نماد بورسی و 43 نماد فرابورسی بودند. همچنین 359 نماد کاهش قیمت داشتند که 258 نماد بورسی و 101 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 24 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 71 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

تداوم خروج نقدینگی حقیقی

امروز برای هفتمین روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 422 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.  

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 53 میلیارد تومان بود. پس از فملی، اتکای (شرکت بیمه اتکایی ایرانیان) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

مازاد عرضه در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 73 درصد کاهش یافت و 130 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 170 درصد رشد کرد و در رقم 81 میلیارد تومان ایستاد. 

بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد عرضه‌ی 49 میلیارد تومانی بسته شد.

امروز نماد تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) با صف‌ خرید 31 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تجلی ، نمادهای کطبس (شرکت زغال سنگ نگین طبس) و وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 24 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و وسخراج (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی) بیشترین صف فروش داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 162 هزار و 237 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 157  هزار و 972 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 31 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 930 میلیارد تومان رسید که 2 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «خودرو» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و «ومعادن»، «شتران» و «بوعلی» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «وملل» و «فرابورس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «تجلی» و «توسن» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و شتران و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای تجلی، توسن و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

همچنین امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌های «فعالیت جنبی مرتبط با واسطه‌گری مالی»، «محصولات شیمیایی» و «خودرو و ساخت قطعات» کاهش یافت و این 3 گروه قرمزترین گروه‌های بازار بودند.

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 115 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، نماد ومعادن بیشترین ارزش معاملات را داشت و شتران رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فملی و خساپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو با تعداد 586 میلیون و 555 هزار و 2 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد تجلی تعلق داشت. خگستر و شتران نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس