به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 19 بهمن ماه، شاخص بیش از 6 هزار واحد رشد کرد. نیمی از نمادهای بازار سهام افزایش قیمت داشتند و شاخص کل هم وزن هزار و 633 واحد افزایش یافت.

بورس

صعود شاخص‌ها پس از دو روز

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 30 دقیقه ابتدایی 5 هزار واحد صعود کرد و از سطح یک میلیون و 280 هزار واحد بالا آمد، اما پس از آن روند صعودی شاخص کم رمق شد و در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 281 هزار و 169 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 6 هزار و 702 واحد رشد کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند صعودی داشت و در پایان معاملات با رشد هزار و 633 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 325 هزار و 620 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با 132 واحد افزایش به رقم 17 هزار و 506 واحد رسید. 

بورس

مازاد تقاضا در پایان معاملات 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه 35 درصد کاهش یافت و 85 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 58 درصد رشد کرد و در رقم 128 میلیارد تومان ایستاد. 

بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای 43 میلیارد تومانی بسته شد.

امروز نماد وبملت (بانک ملت) با صف‌ خرید 35 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وبملت، نمادهای کاما (شرکت باما) و لپارس (شرکت پارس الکتریک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 22 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) بیشترین صف فروش داشتند.

غلبه سمت صعودی بازار 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 264 نماد رشد قیمت داشتند که 189 نماد بورسی و 75 نماد فرابورسی بودند. همچنین 204 نماد کاهش قیمت داشتند که 139 نماد بورسی و 65 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 53 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 41 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

کاهش خروج سرمایه

امروز برای هشتمین روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 46 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 89 درصد کاهش یافته است.  

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام اتکای (شرکتبیمه اتکایی ایرانیان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 22 میلیارد تومان بود. پس از اتکای، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

 لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «ومعادن»، «فارس» و «وبملت» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و «فولاد»، «فملی» و «کالا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «آریا» و «تجلی» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دماوند»، «کزغال» و «فجهان» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شتران صدرنشین است و خودرو و وتجارت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای تجلی، توسن و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه‌ «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» افزایش یافت و این گروه سبزترین گروه‌ بازار بود. پس از بانکی‌ها، گروه‌ «خودرو و ساخت قطعات» سبزترین گروه‌های بازار امروز هستند. به طور کلی گروه‌های ریالی رشد قیمت بیشتری داشتند. گروه‌ سومی که نقش مهمی در رشد شاخص داشت گروه «استخراج کانه‌های فلزی» بود.

«کاشی و سرامیک» و «بیمه و صندوق‌های بازنشستگی» دیگر گروه‌هایی هستند که اغلب نمادهای آن‌ها سبزپوش شدند.

 رشد نسبی ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 85 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 301 میلیارد تومان بود که 32 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 5.5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 91 میلیارد تومان رسید که 44 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

 بیشترین ارزش معاملات 

در معاملات امروز نماد تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 193 میلیارد تومان بود. 

پس از تجلی، نماد وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن اتکای و وتجارت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام تجلی با تعداد یک میلیارد و 406 میلیون و 450 هزار و 701 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد وبملت تعلق داشت. نمادهای وتجارت و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس