به گزارش اکوایران اغلب محصولات پتروشیمیایی با رشد قیمت پایه این هفته راهی بازار فیزیکی بورس کالای ایران می‌شوند. این رشد نرخ در حالی در این بازار رقم می‌خورد که نرخ ارز نیمایی برای محاسبه قیمت‌های پایه نسبت به نرخ ارز نیمایی در هفته قبل کاهشی 0.8 درصدی داشته و این سیگنال منفی از تضعیف قیمت‌های پایه برای عرضه در این بازار حمایت کرده است. با این وجود سیگنال‌های افزایشی رشد نرخ جهانی محصولات پتروشیمایی به مراتب جدی‌تر و قوی‌تر از سیگنال‌های کاهشی در این بازار ظاهر شده و باعث شده‌اند تا قیمت پایه عرضه اغلب محصولات در این رینگ نسبت به هفته قبل افزایشی باشد.

پلی‌اتیلن ترفتالات فیلم سردمدار صعود محصولات پلیمری

صعود نرخ نفت خام زمینه رشد قیمتی محصولات پلیمری در بازارهای جهانی را فراهم کرده است. در این شرایط احتمال بروز تنش نظامی میان روسیه و اوکراین شدت گرفته و این موضوع نیز از استمرار رشد قیمت نفت و محصولات پلیمری در عرضه‌های بعدی حمایت می‌کند.

نرخ ارز نیمایی و قیمت جهانی دو سیگنال بنیادی تعیین‌کننده قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران است. سیگنال‌های مثبت احیای برجام ظرف هفته گذشته به کاهش نرخ ارز آزاد و نیمایی در بازار آزاد داخل منجر شد و از این منظر سیگنال‌های ارزی اهرمی کاهنده برای قیمت پایه محصولات پلیمری به همراه داشتند. اما صعود قیمت جهانی در اغلب محصولات پلیمری به مراتب اثرگذارتر از سیگنال‌های کاهشی نرخ ارز بود و این موضوع باعث شد تا قیمت پایه اغلب محصولات برای عرضه در هفته جاری با رشد قیمت نسبت به هفته قبل اعلام شود.

در میان محصولات پلیمری گروه پلی‌اتیلن ترفتالات فیلم و پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی با رشد هفتگی 2.9 درصدی قیمت پایه سردمدار صعود نرخ عرضه در رینگ پلیمری بورس کالای ایران بودند. در این میان بهای پلی‌اتیلین ترفتالات بطری که یکی از مرسوم‌ترین و پرتقاضاترین مواد اولیه پلیمری در بورس کالا هست نیز رشد قیمت هفتگی 1.8 درصدی داشت. این رشد قیمت آن هم در شرایطی که نرخ ارز نیمایی با کاهش 0.8 درصدی هفتگی روبرو بود، تنها متاثر از افزایش قیمت جهانی این محصول رقم خورد.

برآورد کاهش قیمت پایه با امید بستن به سیگنال‌های ارزی، غلط از آب درآمد

بررسی روند معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا ظرف هفته گذشته از کاهش حجم خرید مواد اولیه به امید افت نرخ پایه با سیگنال‌های منفی ترزی حکایت دارد؛ برآوردی که از قضا نادرست از آب درآمد. در این شرایط باتوجه به پیش‌بینی استمرار روند رو به رشد قیمت‌های جهانی و کاهش افت نرخ ارز در بازار داخل، دیگر امیدی به کاهش قیمت پایه برای عرضه‌های هفته بعد نیز وجود ندارد و به این ترتیب انتظار می‌رود که خریداران برای حضور در رینگ این هفته محصولات پتروشیمیایی انگیزه بیشتری داشته باشند. هر چند تعطیلی روز سه‌شنبه می‌تواند زمینه کاهش عرضه هفتگی و در ادامه کاهش حجم معاملات را به دنبال داشته باشد.

نوسان محسوس نرخ محصولات شیمایی متاثر از تنش‌های ژئوپلتیک

نوسان قیمت پایه محصولات شیمایی برای عرضه در هفته جاری به مراتب بالاتر از نوسان قیمت پایه محصولات پلیمری بود. البته همانند محصولات پلیمری، قیمت پایه اغلب محصولات شیمیایی در هفته جاری با رشد نرخ اعلام شد. در این میان قیمت پایه عرضه ایزوبوتانول با رشد 19 درصدی سردرمدار صعود هفتگی قیمت پایه بود. صعود نرخ انرژی و به خصوص گاز طبیعی در دنیا مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالای کشور است. در این شرایط شدت گرفتن تنش میان روسیه و اوکراین می‌تواند روند اوج‌گیری نرخ گاز طبیعی را سرهت بیشتری بخشیده و از این منظر احتمال رشد قیمت در عرضه‌های هفته‌ آینده وجود دارد.