به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس در هفته گذشته روند نزولی داشت اما دامنه نوسان آن اندک بود. در اولین روز هفته شاخص کل 38 واحد نزول کرد و روز یکشنبه سقوط 8 هزار و 38 واحدی را پشت سر گذاشت. روز دوشنبه شاخص 7 هزار و 349 واحد بالا آمد. در آخرین روز کاری هفته نیز 912 واحد افت کرد و در نهایت پائین‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

بازدهی منفی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل هزار و 748 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس منفی 14 صدم درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز نزول کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 966 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 3 دهم (0.3) درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، بازدهی بورس باز هم منفی شد اما کاهش اندکی داشت. نوسان کم در کنار کاهش ارزش معاملات خرد سهام نشان از آرامش و رکود در بازار سهام دارد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 2 هزار و 767 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 270 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 15 درصدی داشته است. این دومین هفته متوالی است که ارزش معاملات خرد افت 15 درصدی را پشت سر می‌گذارد. 

هر چند روند خروج نقدینگی این هفته نیز ادامه داشت اما نسبت به هفته پیشین کاهش 45 درصدی داشت. به نظر می‌رسد معامله‌گران حقیقی در انتظار تحولات آتی هستند و فعلا دست از معامله کشیده‌اند. حقوقی‌ها نیز که هفته پیش نقدینگی قابل توجهی وارد بازار کردند این هفته ارزش معاملات و حجم معاملات آن‌ها کمتر شد. 

در هفته اخیر به استثنای روز چهارشنبه، در باقی روزها معاملات با مازاد تقاضا بسته شد و در مجموع ارزش صف‌های خرید پایانی بازار -نسبت به هفته قبل- رشد 52 درصدی داشته است. بنابراین تقاضای بازار بهبود نسبی داشته است. 

برخی از ناظران رکود معاملاتی را به تعطیلی میان هفته مرتبط می‌دانند و برخی نیز معتقدند سندرُم پایان سال به سراغ بازار آمده و در فاصله یک ماه تا پایان سال –که از روزهای کاری آن 19 روز باقی مانده- بورس کم نوسان و بدون تلاطم به پیش خواهد رفت. برخی نیز معتقدند بازار در انتظار مشخص شدن آینده تحولات سیاسی است. از یک سو مناقشات روسیه و اوکراین بر بازارها تأثیرگذار است و از سوی دیگر مذاکرات برجامی در حال پیگیری است. بنابراین در مجموع می‌توان گفت معامله‌گران استراتژی صبر را در پیش گرفته‌اند. با این حال با توجه به افت قیمت دلار در پایان هفته می‌توان آن را سیگنال منفی ارزیابی کرد و به نظر می‌رسد نیروهای نزولی قدرتمندتر از نیروهای صعودی هستند.  

پیش بینی بورس