به گزارش اکوایران، پس از 5 هفته متوالی رونق در معاملات شمش فولاد از رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته ابتدایی اسفند از حجم خرید شمش فولاد کاسته شد؛ اوج‌گیری قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در رینگ هفته جاری مهم‌ترین دلیل عقب‌نشینی نوردکاران از خرید شمش فولاد در هفته منتهی به روز 6 اسفند بود.

اوج‌گیری قیمت پایه شمش با سیگنال جهانی

در هفته ابتدایی اسفند ماه فولادسازان کشور برابر 139 هزار تن شمش فولاد را با قیمت پایه‌ای در بازه 13 هزار و 170 تا 13 هزار و 510 تومان به ازای هر کیلوگرم راهی بازار فیزیکی بورس کالای ایران کردند. این در حالی بود که در هفته قبل یعنی هفته پایانی بهمن ماه بازه تعیین شده برای عرضه قیمت پایه در کانال 12 هزار تومان بود و در نهایت استقبال خریداران از شمش عرضه شده باعث شد تا میانگین نرخ معامله هر کیلوگرم شمش فولاد از این بازار به 13 هزار و 70 تومان برسد. استقبال خریداران از عرضه هفته پایانی اسفند و رشد بهای شمش فولاد صادراتی ایران دو سیگنالی بودند که زمینه افزایش قیمت پایه عرضه در هفته جاری را رقم زدند. در این شرایط نرخ ارز نیمایی به‌عنوان سیگنال دیگر موثر در تعیین قیمت پایه اندکی کاهش داشت اما کاهش نرخ هفتگی ارز نیمایی به میزانی نبود که بتواند سرعت‌گیری اثرگذار در مسیر رو به رشد قیمت پایه شمش فولاد باشد.

کاهش حجم خرید با سیگنال قیمت و نرخ ارز

از هفته پایانی دی ماه رونق به معاملات شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران بازگشت؛ نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال که زمان سنتی رونق در بازار شمش فولاد تلقی می‌شود از مهم‌ترین دلایل این‌ اوج‌گیری تقاضا بود. پیش‌بینی رشد قیمت‌ها در سال جدید، عموما باعث می‌شود تا صنایع تکمیلی خرید مواد اولیه مورد نیاز برای هفته‌های ابتدایی سال را در هفته‌های پایانی سال انجام دهند و این موضوع زمنیه رونق فصلی در بازار را فراهم می‌کند. امسال نیز به روال گذشته در هفته‌های پایانی سال رینگ شمش فولاد با استقبال خریداران روبرو شد.

اما استقبال خریداران از شمش فولاد در هفته ابتدایی اسفند کاهش داشت. این کاهش عمدتا متاثر از 2 فاکتور بود. افرایش قیمت پایه فراتر از انتظار خریداران و کاهش محسوس نرخ ارز آزاد در بازار داخل. در واقع رشد قیمت پایه در عرضه‌های هفته جاری به میزانی بود که توجیه خرید شمش برای نوردکار کاهش داشت و به این ترتیب از حدود 140 هزار تن شمش فولاد عرضه شده در این بازار حدود 62 هزار تن محصول مورد معامله قرار گرفت.

عقبگرد نرخ ارز سیگنال دیگری بود که در کاهش حجم خرید شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران اثرگذار بود. در روزهای ابتدایی هفته جاری سیگنال‌هایی افزایشی از نزدیک بودن توافق در وین منتشر شد که این خبر عقبگرد محسوس نرخ ارز را به همراه داشت به نحوی که برای ساعاتی بهای ارز آزاد در بازار داخل به کانال 25 هزار تومان هم عقب‌نشینی کرد. همواره نوسان نرخ ارز در بازار آزاد سیگنال روانی جهت‌دهنده به بازار فولاد کشور بوده است؛ در چنین شرایطی این افت نرخ آزاد باعث شد تا بخشی از خریداران شمش، تصمیم به تعویق خرید گرفته و به این ترتیب از حجم خرید شمش فولاد در این بازار کاسته شد.