به گزارش اکوایران سهام شرکت‌های معدنی که در روسیه فعالیت می‌کنند به سرعت به خبر حمله روسیه به اوکراین واکنش نشان داده و در مسیر سقوط ارزش قدم برداشتند. این کاهش ارزش در حالی رقم خورد که انتشار خبر حمله روسیه به اوکراین به صعود نرخ هر بشکه نفت به کانال 105 دلاری و اوج‌گیری طلا منجر شد.

سرمایه‌گذاران خود را برای اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه روسیه آماده می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که انتشار این خبر بتواند 259 میلیارد دلار از ارزش بازار سهام را از میان ببرد.  

آلروسا بزرگترین تولیدکننده الماس جهان از نظر مقیاس تولید، در واکنش به خبر حمله روسیه به اوکراین حدود 40 درصد ارزش خود را از دست داد.

پلی‌متال که شرکت معدنی فعال در حوزه بهره‌برداری از ذخایر طلا در روسیه است نیز ضررهای زیادی را با انتشار خبر حمله نظامی و پیش‌بینی اعمال تحریم علیه روسیه تجربه کرد. این شرکت حدود 46 درصد از ارزش سهام خود را ظرف یک روز از دست داد و نرخ هر سهم آن به 605 پوند رسید که کمترین میزان ارزش هر سهم آن پس از اکتبر 2018  بود.

در این شرایط پلی‌متال بیانه‌ای مطبوعاتی منتشر کرد و اعلام کرد که بعید است تحریم‌های هدفمند و ماندگاری علیه این شرکت وضع شده و ماندگار شود. البته این شرکت در بیانیه خود اذعان کرد که دامنه و تاثیر تحریم‌های بالقوه جدید و هرگونه تحریم بالقوه متقابل از سوی روسیه هنوز ناشناخته است.

این شرکت در بیانیه خود اعلام کرد از هم‌اکنون برنامه‌ریزی اضطراری برای اطمینان از تداوم کسب و کار این شرکت آغاز شده، این برنامه‌ریزی‌ها شامل انتخاب تامین‌کنندگان کلیدی تجهیزات، مدیریت نقدینگی، تنوع سبد بدهی و تضمین کانال‌های فروش می‌شود.

سهام شرکت پتروپاولوفسک که تولید کننده طلا مستقر در لندن است نیز ظرف کمتر از یک روز به پایین ترین سطح سه ساله خود رسید و هر سهم آن با قیمت 9.43 پوند برای هر سهم معامله شد.

russianstocks-1024x576

کاهش ارزش روبل سقوط شرکت‌های روس را تسهیل کرد

سهام سایر معدنکاران روسیه، از جمله Uralkali که شرکتی فعال در زمینه تولید پتاس است و سهام شرکت گازپروم روسیه نیز پس از انتشار خبر عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین سقوط کرد. انتشار این خبر باعث شد تا ارزش روبل به کمترین میزان خود در برابر دلار آمریکا برسد و این موضوع زمینه عقبگرد ارزش سهام شرکت‌ها را فراهم کرد.

مقیاس شوک وارده به بازارها پس از انتشار خبر حمله روسیه به اوکراین حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران انتظار داشتند پوتین از موضع خود عقب‌نشینی کند.

امانوئل کائو، رئیس استراتژی بازار سهام اروپا در بارکلیز، به فایننشال تایمز گفت: دکمه وحشت زده شده است و در حال حاضر، سخت است که ببینیم چه چیزی می‌تواند محرکی برای ثبات بازار باشد.

ruble-record-1024x576

سقوط بازارهای مالی اروپا

اخبار مربوط به اقدامات روسیه منجر به کاهش شدید در بازارهای سهام در سراسر اروپا نیز شد، به طوری که شاخص FTSE 100 بریتانیا بیش از 3 درصد و شاخص Dax آلمان بیش از 4.5 درصد کاهش یافت. پیش از این، سهام در آسیا نیز سقوط کرده بود.

در این شرایط قیمت طلا که دارایی امن در زمان بحران تلقی می‌شود رشد بیش از 1.7 درصدی داشت و بهای اونس جهانی طلا به بالاترین حد خود از اوایل ژانویه 2021 رسید.