به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه، هفتم اسفند 1400، شاخص کل بورس تهران با ریزش 5 هزار و 513 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 282 هزار و 796 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 798 واحدی در سطح 329 هزار و 509 واحدی ایستاد. اما شاخص کل فرابورس (آیفکس) 45 واحد بالا آمد و با ثبت رشد 0.25 درصدی در سطح 17 هزار و 633 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 197 نماد رشد قیمت داشتند که 118 نماد بورسی و 79 نماد فرابورسی بودند. همچنین 261 نماد کاهش قیمت داشتند که 201 نماد بورسی و 60 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 40 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 53 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 237 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز کاری قبل 295 درصد افزایش یافته است. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 39 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران

در روز شنبه قیمت سهام اغلب نمادهای بانکی، خودرویی و پالایشی کاهش یافت و این سه گروه قرمزترین گروه‌‌‌‌های بازار بودند. 

امروز نمادهای «فولاد»، «فملی» و «وبملت» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و خودرو، وتجارت، خساپا، وبصادر، حکشتی، خبهمن و وپارس دیگر بزرگان قرمزپوش بازار امروز بودند.

در مقابل نمادهای «شپدیس»، «نوری» و «پارسان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «فزر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «اتکای» و «توسن» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خساپا و وبملت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 900 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 226 میلیارد تومان بود که 59 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 837 میلیارد تومان رسید که 32 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

افزایش صف‌های فروش پایانی بازار 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 306 درصد افزایش یافت و 126 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 55 درصد افت کرد و در رقم 75 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز چهارشنبه با مازاد عرضه‌ی 51 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس) با صف‌ خرید 14 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سدبیر، نمادهای ثنوسا (شرکت نوسازی و ساختمان تهران) و ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 22 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای خودرو (شرکت ایران خودرو) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس