به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 15 دقیقه ابتدایی از مرز یک میلیون و 280 هزار واحد بالا آمد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 2 هزار و 580 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 281 هزار و 872 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 3 هزار و 151 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 333 هزار و 950 واحد ایستاد که بیشترین رشد شاخص هم وزن در یک هفته اخیر است. همچنین شاخص کل فرابورس 30 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 673 واحد رسید. 

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 333 نماد رشد قیمت داشتند که 235 نماد بورسی و 98 نماد فرابورسی بودند. همچنین 129 نماد کاهش قیمت داشتند که 91 نماد بورسی و 38 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 67 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 26 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات دوشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 59 درصد افزایش یافت و 27 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 30 درصد رشد کرد و در رقم 202 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای 175 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد ثشاهد (شرکت سرمایه گذاری شاهد) با صف‌ خرید 24 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ثشاهد، نمادهای غمینو (شرکت صنایع غذایی مینو شرق) و غدام (شرکت خوراک دام پارس) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 20 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای بالاس (شرکت مهندسی ساختمان تأسیسات راه آهن) و وتعاون (شرکت بیمه تعاون) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 170 هزار و 810 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 167 هزار و 243میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و باافزایش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 561 میلیارد تومان رسید که یک درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «پارس»، «وغدیر» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «فملی»، «نوری» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «شرانل»، «توسن» و «شجم» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «قشیر» و «وملل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و برکت و فسبزوار در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 64 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، نماد فزر بیشترین ارزش معاملات را داشت و برکت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فولاد و ثشاهد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو با تعداد 298 میلیون و 637 هزار و 364 سهم در صدر قرار گرفته است. کرمان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد تجلی تعلق داشت. خساپا و فلوله نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس