به گزارش اکوایران با شروع هفته جاری، مسیر کاهش نرخ سنگ‌آهن متوقف و مجدد این محصول وارد مسیر رشد نرخ در بازارهای جهانی شد به نحوی که در اولین روز هفته جاری یعنی دوشنبه 28 فوریه بهای هر تن سنگ‌آهن شاخص پلتس، عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین با رشد 5.65 دلاری نسبت به روز جمعه 25 فوریه به 139 دلار و 10 سنت رسید.

نگرانی نسبت به طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین و احتمال اختلال در عرضه جهانی سنگ‌آهن مهم‌ترین دلیل این رشد قیمتی بود. همچنین در روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه 28 فوریه، پرمعامله‌ترین قرارداد سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان چین برای تحویل در ماه مه با 2.7 درصد افزایش قیمت به 705 یوان معادل 111.8 دلار در هر تن رسید. همچنین در بورس سنگاپور نیز نرخ فعال‌ترین قرارداد سنگ آهن تحویل ماه آوریل با 3.3 درصد افزایش به 141.25 دلار در هر تن رسید.

Untitled

 

کاهش عرضه در گیرودار جنگ

آتیلا ویدنل، مدیر عامل Navigate Commodities در سنگاپور در خصوص تاثیر جنگ روسیه با اوکراین بر روند بازار سنگ‌آهن گفت: هرگونه عملیات نظامی طولانی مدت به شدت بر صادرات سنگ‌آهن این دو کشور اثرگذار شده و به این ترتیب تعادل بازار جهانی سنگ‌آهن را از میان می‌برد. وی ادامه داد: روسیه و اوکراین درمجموع سالانه 70 میلیون تن صادران سنگ‌آهن دارند.

البته روسیه و اوکراین تامین‌کنندگان اصلی سنگ آهن چین نیستند، اما این دو کشور در حال جنگ بخش زیادی از نیاز فولادسازان اروپایی به سنگ‌آهن و گندله را تامین می‌کنند.

بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد، فولادسازان بزرگ روسیه از زمان آغاز تهاجم، صادرات خود را کاهش داده‌اند، در عین حال در این زمان، صادرات محموله‌های نیکل از روسیه نیز کاهش داشته است.

تحلیلگران گلدمن ساکس در گزارشی عنوان کردند که محموله‌های فلزی روسیه در حال کاهش هستند و متقاضیان در شرایط عدم اطمینان نسبت به چگونگی و میزان وضع تحریم، در خرید خود مردد شده‌اند.

شرکت اوکراینی Ferrexpo  فعال در زمینه معادن سنگ‌آهن روز جمعه گفت: ارسال محموله گندله آهن تولیدی این شرکت به مشتریان اروپایی این شرکت به دلیل نامشخص بودن وضعیت ارسال ریلی در بلاتکلیفی قرار دارد.

آتیلا ویدنل می‌گوید: با پایان یافتن بازی‌های المپیک زمستانی پکن در ماه فوریه انتظار می‌رود، نرخ بهره‌برداری از ظرفیت کوره بلندهای چین افزایش یابد و این موضوع تقاضا برای سنگ‌آهن وارداتی چین را افزایش داده و این موضوع نیز از رشد قیمتی این محصول حمایت قیمتی بیشتری کند.

عزم جدی پکن برای کنترل قیمت

با وجود تمامی سیگنال‌های افزایشی حاکم بر بازار سنگ‌آهن، همچنان دولت پکن سیاست‌های کنترل نرخ را با جدیت پیگیری می‌کند. کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در روز دوشنبه 28 فوریه مجدد نسبت به خرید سنگ‌آهن با هدف سفته‌بازی هشدار و از عزم جدی دولت پکن برای مقابله با احتکار خبر دارد. به این ترتیب درحالی که سیگنال تقاضا و اختلال در عرضه از رشد نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی حمایت‌ می‌کند، نظارت قیمتی بر بازار سنگ‌آهن در چین افزایش داشته است.