به گزارش اکوایران بهای اورانیوم به بیشترین نرخ پس از سال 2011 صعود کرد. روسیه از جمله بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اورانیوم به بازارهای جهانی است و استمرار جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تحریم‌های اعمالی از سوی دولت‌های غربی بر این کشور زمینه رشد قیمتی این فلز که یکی از منابع مهم تامین انرژی دنیا نیز تلقی می‌شود را فراهم کرده است.

Untitled

ممنوعیت صادرات اورانیوم روسیه به ایالات متحده

ظرف روزهای اخیر کرملین فرمانی را امضا کرد که شامل ممنوعیت صادرات مواد خام می‌شود؛ اگرچه ممنوعیت‌های وضع شده، هنوز به شکل کامل اعلام نشده اما این فرمان شامل ممنوعیت صادرات اورانیوم به ایالات متحده آمریکا است. انرژی هسته‌ای، 20 درصد برق ایالات متحده آمریکا را تولید می‌کند و برآورد می‌شود که بخش قابل توجهی از اورانیوم مورد نیاز برای تولید این انرژی از طریق روسیه تامین می‌شود. بنابراین ممنوعیت صادرات اورانیوم به ایالات متحده آمریکا به صعود بهای این فلز استراتژیک منجر شده است. البته ایالات متحده آمریکا نیز درصدد است تا انرژی هسته‌ای روسیه را نیز تحریمم کند.

پس از اعمال تحریم نفت روسیه از سوی ایالات متحده آمریکا، رسانه‌های این کشور خبر از تصمیم دولت بایدن برای اعمال تحریم علیه شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه (روس اتم- Rosatom) دادند که این گمانه‌زنی‌ها تاثیری به‌سزا در رشد نرخ جهانی اورانیوم داشت. قیمت در روز دهم مارس به 60.4 دلار به ازای هر پوند صعود کرد.

سهم روسیه از بازار جهانی اورانیوم

شرکت دولتی روس اتم Rosatom حدود 42 درصد از ظرفیت پالایش اورانیوم جهانی را در اختیار دارد. این شرکت تامین‌کننده سوخت هسته‌ای حدود 25 درصد نیروگاه‌های هسته‌ای ایالات متحده آمریکا است. در عین حال Rosatom دارای چندین سرمایه‌گذاری مشترک در قزاقستان است که معادن این کشور تامین‌کننده 45 درصد اورانیوم معدنی دنیا است. تخمین زده می‌شود که معادن روسیه در سال 2021 برابر 8 میلیون پوند U3O8 اورانیوم تولید کرده باشند که این رقم 6.8 درصد کل اورانیوم معدنی استخراج شده در سال 2021 است. در عین حال روسیه سالانه حدود 15 میلیون پوند اورانیوم از مسیر بازیابی زباله‌های اورانیوم تولید می‌کند.

بهای اورانیوم ظرف 2 ماه و نیم سپری شده از سال 2021 حدود 30 درصد رشد داشته است و در بیشترین نرخ پس از سال 2011 قرار گرفته است. صعود قیمتی این فلز و احتمال استمرار رشد نرخ آن باعث شده تا تلاشی جدید برای افزایش کاوش درخصوص ذخایر آن از سوی تولیدکنندگان برتر دنیا به وجود آید.

رشد تقاضا در بحبوحه کسری عرضه

درحالی که بهای اورانیوم در بازارهای جهانی روبه افزایش گذاشته بر میزان تقاضا برای آن نیز افزوده شده و این موضوع از رشد مستمر قیمتی در این بخش حمایت می‌کند. افزایش بهای نفت و گاز طبعی و صعود نرخ انرژی در دنیا باعث شده تا شرکت‌های برق به دنبال جایگزینی تولید بر اساس روش‌های ارزان‌تر باشند. آژانس بین المللی انرژی گزارشی در مورد چگونگی کاهش وابستگی اروپا به روسیه برای واردات انرژی منتشر کرد و راه‌حل را در به حداکثر رساندن تولید در تاسیسات هسته‌ای موجود دانست.

یون سوک یول رئیس جمهور جدید کره جنوبی نیز از دیگر کسانی است که تولید برق از انرژی هسته‌ای را انتخاب کرده است؛ وی  ذخایر مرتبط با انرژی هسته‌ای در این کشور را افزایش داد و چشم انداز تقاضای اورانیوم را تقویت کرد. در این شرایط یون سوک یول متعهد شد که 30 درصد از کل تولید انرژی هسته‌ای تولید شده در کره جنوبی در این کشور به مصرف برسد.