به گزارش اکوایران، جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های وضع شده علیه روسیه که احتمالا شدت بیشتری نیز پیدا می‌کند به بروز صعود نرخی قابل ملاحظه در بازارهای کالایی ظرف تقریبا 20 روز سپری شده از این جنگ منجر شد. در این زمان بهای نفت به بالاترین نرخ خود ظرف 14 سال اخیر صعود کرد و رکورد قیمتی گاز طبیعی شکسته شد. در عین حال بهای گندم و مس به مرز رکورد تاریخی قیمتی خود رسید و قیمت نیکل نیز ظرف بازه زمانی کمتر از یک هفته 2 برابر شد به‌نحوی که بورس فلزات لندن مجبور به توقف معاملات این فلز شد.

در شرایطی که اقتصاد ایالات متحده آمریکا در حال حاضر با افزایش گسترده تقاضا برای انواع محصولات متاثر از کنترل کرونا و سیگنال‌های جنگ روبرو است، برخی سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که صعود قیمت کامودیتی‌ها ادامه‌دار شود. این موضوع باعث شده تا اقبال از بازار سهام به سمت سرمایه‌گذاری بر روی کامودیتی‌ها سوق پیدا کند.

افزایش اقبال در صندوق‌های کالایی

طبق داده‌های ICI، سرمایه‌گذاران از ابتدای سال 2022 تا دهم مارس بالغ بر 10.5 میلیارد دلار به صندوق‌های ETF متمرکز بر کالاها و صندوق‌های متقابل ارسال کرده‌اند. تنها در هفته منتهی به دوم مارس 2.8 میلیارد دلار جریان نقدینگی به صندوق‌های کالایی سرازیر شد که این رقم بیشترین جریان مثبت وارد شده به این بازار در مدت یک هفته پس از جولای 2020 بود.

بهبود ارزش شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه

اریک مارشال، مدیر پورتفولیو در Hodges Capital می‌گوید: در حال حاضر بازار در موقعیتی منحصر به فرد قرار دارد؛ چرا که بازار در شرایط کنونی همزمان با شوک تقاضا و شوک عرضه روبرو شده است.

مارشال معتقد است حتی اگر تنش‌های ژئوپلیتیکی کاهش یابند نیز احتمالا تقاضا در بازار فلزاتی ازجمله مس، نیکل و... بالا باقی خواهد ماند. وی می‌گوید: لایحه یک تریلیون دلاری توعه زیرساخت‌ها در ایالات متحده که در نوامبر تصویب شد، تقاضا برای فولاد، سیمان و سایر محصولات صنعتی را افزایش داده و به این ترتیب از رشد قیمتی در این بخش حمایت می‌کند.

وی معتقد است شرکت‌های فولادی و کشاورزی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام هستند و در عین حال می‌گوید احتمالا موقعیت‌های خود در شرکت‌های مصرف‌کننده کالاهای پایه را کاهش دهد چرا که این شرکت‌ها هزینه ورودی بالایی در بخش مواد اولیه و انرژی دارند.

صعود بهای مصرف‌کننده، چالش بزرگ اقتصادی

رشد قابل ملاحظه قیمت کالاها فشار بر فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی دنیا برای تشدید سیاست‌های انقباض پولی و مبارزه با تورم را افزایش داده است. اگرچه تشدید سیاست انقباضی می‌تواند به رشد اقتصادی آسیب بزند اما در حال حاضر، زیان صعود قیمت مصرف‌کننده برای اقتصاد به مراتب بیشتر است.

سرمایه‌گذاران انتظار دارند که فدرال رزرو در پایان نشست سیاست پولی خود در هفته آینده اولین افزایش نرخ بهره پس از سال 2018 را اعلام کند داده‌های جدید نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه گذشته با سریع‌ترین سرعت در ماه گذشته رشد کرده‌ است.

متیو شواب، مدیر پورتفولیوی شرکت هاربور کپیتال نیز میزان سرمایه‌گذاری خود در معاملات آتی نفت و فلزات را افزایش داد. وی گفت: احتمالا قیمت فلزات صنعتی به دلیل کمبود تولید در طول همه‌گیری ویروس کرونا بالا باقی می‌ماند، در عین حال شرکت‌های نفتی  احتمالا برای رشد قیمتی حاضر به کاهش تولید شوند.

شواب گفت: شما می‌توانید نشانه‌های افزایش قیمت کالاها را در کمبود سرمایه‌گذاری در دهه گذشته مشاهده کنید. این موضوع می‌تواند از بالا ماندن قیمت‌ها حمایت کند.

اگرچه در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند سبد سهام خود را با انتظارات افزایش قیمت مواد خام هماهنگ کنند، اما نگران هستند که چگونه افزایش نرخ کالاها می‌تواند به رشد اقتصادی آسیب برساند.