به گزارش اکوایران، شرکت‌های سازنده خودروهای الکتریکی با چالش جدی در زمینه تامین زنجیره ارزش روبرو هستند؛ صعود نرخ فلزات مصرفی در ساخت باتری خودروهای الکتریکی و افزایش قیمت‌ها باعث شده تا تولید در این شرکت‌ها با اختلال روبرو شود. در هفته گذشته شرکت استارتاپ ریویان که یکی از شرکت‌های جدید خودروسازی در ایالات متحده آمریکا است و شرکت لوسید موتورز که از دیگر شرکت‌های سازنده خودرو الکتریکی در ایالات متحده آمریکا است اعلام کردند که در زنجیره تامین با چالش روبرو هستند. این افشا اطلاعات به کاهش ارزش این دو شرکت منجر شد و زمینه بهبود ارزش تسلا را فراهم کرد.

استیو سوسنیک، استراتژیست ارشد شرکت Interactive Brokers LLC، در یک مصاحبه تلفنی گفت: تسلا در حال حاضر تنها شرکت سازنده خودروهای الکتریکی است که تجارتی با ثبات و با دوام دارد. اما سایر تولیدکنندگان خودروهای برقی از این قاعده مستثنی بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا ارزش سهام آن‌ها منفی باشد.

صعود نفت به بهبود جایگاه سازندگان خودروی الکتریکی می‌انجامد؟

حمله روسیه به اوکراین به تلاطم در بازار جهانی نفت منجر شده است؛ اگرچه بهای نفت ظرف روزهای سپری شده از این جنگ نوسان قیمتی قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده اما برآورد می‌شود که استمرار جنگ زمینه صعود قمیتی طلای سیاه را فراهم کند. اوج‌گیری بهای نفت اتومبیل‌های الکتریکی را جذاب‌تر می‌کند. تمایل جو باید به پذیرش خودروهای الکتریکی به کمک این شرکت‌ها خواهد آمد. تمامی این موارد زمینه بازگشت تسلا به اوج را مهیا می‌کند.

البته صعود نرخ نفت و تمایل دولت آمریکا به افزایش خودورهای برقی تنها یک سر ماجرا است؛ با توجه به اینکه حمله روسیه به اوکراین به اختلال در زنجیره تامین منجر شده و فدرال رزرو نیز باید راهی برای کنترل تورم پیدا کند، سرمایه‌گذاران نسبت به بازارهای پر ریسک محتاط شده‌اند که این موضوع می‌تواند به کاهش ارزش شرکت‌ها در بازارهای مالی منجر شود. در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران نسبت به صورت‌های مالی شرکت‌ها دقیق شده‌اند و بنابراین گزینه‌های ارزنده زیادی در بخش سهام خودروهای الکتریکی وجود ندارد.

برآورد می‌شود که دو شرکت خودروساز ریویان و لوسید موتورز در مجموع در سال  2021 حدود هزار 1000 وسیله نقلیه را روانه بازار کرده باشند؛ این در حالی است که تسلا حدود یک میلیون خودرو الکتریکی در این سال فروخت.

Tesla-gets-stronger-with-oil-rising-other-EV-stocks-not-so-much_1-1024x576

سقوط ارزش با چالش در زنجیره تامین

زمان زیادی از تاسیس شرکت ریویان نمی‌گذرد؛ این شرکت با ارزش بازاری بیش از شرکت فورد موتور در ماه‌های گذشته وارد بازار سرمایه شد و بنا داشت تا تبدیل به رقیب جدی تسلا شود. با این حال، افشای اطلاعات این شرکت در روزهای ابتدایی ماه مارس مشخص کرد که این سازنده پیکاپ برقی با افزایش هزینه تولید روبرو شده و باید قیمت محصولات خود را به دلیل هزینه بالاتر در نتیجه کمبود قطعات افزایش دهد. این موضوع باعث شد تا سهام آن از سه‌شنبه تا جمعه هفته ابتدایی ماه مارس کاهشی 30 درصدی داشته باشد. ارزش این شرکت نسبت به ارزش آن درماه نوامبر 2021 کاهشی 70 درصدی داشته و با افت بیش از 100 میلیارد دلاری روبرو شده است.

لوسید موتورز نیز اعلام کرد که با چالش‌های جدی در زمینه لجستیک و زنجیره تامین روبرو است و بنابراین هدف‌گذاری در تولید خودرو برای سال 2022 را کاهش داد. این خبر باعث شد تا سهام آن کاهشی 14 درصدی داشته باشد. در عین حال ارزش لوسید نسبت به اوج آن در نوامبر 2022 افتی 59 درصدی را تجربه کرده است.

تسلا برنده بی‌رقیب

چارلز ایست، تحلیلگر ارشد بازار سهام در Truist Advisory Services، گفت: سازندگان کوچک و نوظهور خودروهای برق به دلیل تجربه پایین در تولید این محصولات با چالش در فرآیند تولید روبرو شده‌اند. این چالش به ویژه برای سازندگان خودروی برقی تازه‌کار که نیاز به افزایش تولید و فروش خودروها دارند تا بتوانند نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند بسیار جدی است.

شرکت تسلا نیز از مشکلات زنجیره تامین مصون نمانده است، اما شرکت ایلان ماسک تا کنون بهتر از همتایان خود توانسته است چالش‌ها را مدیریت کند. روز جمعه چهارم مارس کارخانه این شرکت در آلمان مورد تایید قرار گرفت و روز پنجشنبه شبکه تلویزیونی ملی ژاپن NHK گزارش داد که شرکت پاناسونیک قصد دارد کارخانه‌ای در ایالات متحده برای ساخت باتری‌های لیتیوم یونی برای تسلا بسازد.

ارزش تسلا در سال جاری میلادی بیش از 20 درصد کاهش داشته و در محدوده 866 میلیارد دلار نوسان دارد. با وجود افت ارزش اما همچنان این شرکت پنجمین سهام بزرگ در شاخص S&P 500 است. ارزش تسلا نسبت به سود پیش‌بینی‌شده آن طی سه ماه گذشته به نصف کاهش یافته است، اما همچنان ۷۹ برابر سود مورد انتظار در ۱۲ ماه آینده معامله می‌شود.

دیوید جونز، استراتژیست ارشد بازار در Capital.com گفت: فکر نمی‌کنم در افق میان‌مدت رقیبی برای شکست تسلا وجود داشته باشد. واقعیت آن است که خودروهای تسلا قیمتی متوسط داشته و این موضوع از ارزش آن حمایت می‌کند.