به گزارش اکوایران، امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بازار سهام کاهش یافت و نیمه قرمزرنگ بازار پرتعدادتر بود همچنین ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و به کمترین رقم در یک هفته اخیر رسید. روند خروج پول حقیقی نیز تکرار شد و برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت.

امروز در ابتدای معاملات روند تغییرات شاخص کل بورس نزولی شد و در یک ساعت ابتدایی بیش از هزار واحد ریزش کرد. در نیمه دوم معاملات شاخص اندکی صعود کرد اما در نیم ساعت پایانی شاخص جهش کرد و بالاتر از سطح دیروز قرار گرفت.

در پایان معاملات شاخص با افزایش 2 هزار و 379 واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و 335 هزار و 312 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز با افت 368 واحدی در سطح 338 هزار و 728 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 28 واحد نزول کرد و در سطح 18 هزار و 152 واحد قرار گرفت. 

بورس

لیدرهای بازار

نمادهای «شستا»، «شیراز» و «حکشتی» بیشترین تأثیر را در  افت شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «کگل»، «شتران» و «کچاد» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «صبا» و «خدیزل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «دماوند» و «بپاس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شتران و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

روز یکشنبه قیمت سهام تمامی نمادهای گروه «کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن» افزایش یافت و این گروه یکپارچه سبزپوش شد.

تداوم خروج پول حقیقی

امروز برای چهارمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 206 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.  

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وگردش (بانک گردشگری) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 26 میلیارد تومان بود. پس از وگردش، نمادهای بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 204 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 887 میلیارد تومان بود که 14 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 26 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 35 میلیارد تومان رسید. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 41 درصد کاهش یافت و 57 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 36 درصد رشد کرد و در رقم 98 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد تقاضای 41 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد کدما (شرکت معدنی دماوند) با صف‌ خرید 15 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کدما، نمادهای کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران) و دکپسول (شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 16 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) بیشترین صف فروش داشتند.

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شتران (شرکت پالایش نفت تهران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 106 میلیارد تومان بود. 

پس از شتران، میدکو بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خودرو و ومعادن در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز شستا با تعداد 785 میلیون و 479 هزار و 290 سهم در صدر قرار گرفته است. پس از شستا، خودرو در رتبه دوم قرار گرفت. رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. شتران و خپارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس