به گزارش اکوایران وزیر فولاد هند در روز یکشنبه 27 مارس اعلام کرد که احتمالا روند کاهش مبادلات تجاری با مسکو به دلیل حمله روسیه به اوکراین را متوقف کرده و بر واردات زغال‌سنگ از روسیه اضافه کند. با حمله روسیه به اوکراین کشورهای متعددی روسیه را به اعمال تحریم‌های اقتصادی به‌منظور تحت فشار گذاشتن برای توقف جنگ تهدید کردند، اما در این میان برخی کشورها تغییری در روابط تجاری خود با هند به وجود نیاورده و برخی نیز در هفته‌های اخیر اعلام کردند که از فرصت ایجاد شده برای افزایش مبادلات تجاری استفاده می‌کنند.

رامچاندرا پراساد سینگ وزیر فولادسازی هند در کنفرانسی در دهلی نو گفت: ما در جهت واردات زغال‌سنگ‌ کک‌شو از روسیه حرکت می‌کنیم. وی اعلام کرد که هند قصد دارد واردات زغال سنگ ‌کک‌شو که جزو مواد اولیه کلیدی در فولادسازی است را از روسیه 2 برابر کند. وی افزود: هند 4.5 میلیون تن واردات زغال‌سنگ کک‌شو از روسیه داشته است، اما اشاره‌ای به بازه زمانی که این میزان زغال‌سنگ از روسیه وارد شده نکرد.

حمایت تجاری هند از روسیه ادامه‌دار می‌شود

حدود یک ماه از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، در این زمان کشورهای غربی و ژاپن تحریم‌های سنگین غیرمنتظره‌ای را علیه دولت ولادیمیر پوتین و افراد مرتبط با وی اعمال کرده‌اند. اما در این میان هند از جمله کشورهایی بود که از رای دادن علیه محکومیت روسیه در سازمان ملل خودداری کرد. هندی‌ها ازجمله مهم‌ترین خریداران کالاهای روسی در زمینه مختلف از کامودیتی‌ها تا تسلیحات نظامی هستند.

سینگ در اشاره‌ای آشکار به جنگ روسیه و اوکراین گفت: این جنگ بر هزینه تامین زغال‌سنگ موردنیاز فولادسازان هندی اثر داشته است اما توضیح بیشتری در این خصوص نداد.

رکوردشکنی واردات زغال‌سنگ هند از روسیه در ماه مارس

داده‌های شرکت مشاوره Kpler نشان می‌دهد کشتی‌های ارسالی از روسیه محموله‌هایی بالغ بر 10 میلیون و 60 هزار تن زغال‌سنگ کک‌شو و زغال‌سنگ حرارتی را در این ماه تحویل بنادر هند می‌دهند که این رقم بیشترین میزان تحویل زغال‌سنگ در یک ماه به هند پس از ژانویه 2020 است.

بازرگانان هندی می‌گویند که روسیه که معمولا در رتبه ششم بزرگترین تامین‌کنندگان زغال‌سنگ کک‌شو و زغال‌سنگ حرارتی هند قرار داشته است. در این شرایط تحریم روسیه از سوی کشورهای اروپایی فرصتی برای خریداران چینی و هندی است که از قدرت چانه‌زنی بیشتری برای خرید محصول روسیه برخوردار باشند. در عین حال تجار چینی انتظار دارند که در فرصت پیش آمده امکان معامله بر اساس روپیه را نیز داشته باشند.