به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه، چهاردهم فروردین 1401، شاخص کل بورس تهران با افزایش 29 هزار و 859 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 461 هزار و 965 واحد رسید. 

اما شاخص هم وزن بورس با رشد 6 هزار و 808 واحدی در سطح 372 هزار و 711 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 315 واحد بالا آمد و در سطح 19 هزار و 633 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 404 نماد رشد قیمت داشتند و 254 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 61 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 39 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

رکورد پول حقیقی

امروز برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 532 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد که بیشترین رقم در 6 ماه اخیر است. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به نماد سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 88 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) و خساپا (شرکت سایپا) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران بازار

نمادهای «فولاد»، «فملی» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای «تیپیکو»، «ونوین» و «حفارس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «هرمز» و «شگویا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «اتکای»، «قچار» و «غصینو» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و شستا و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، آریا و تجلی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

گروه‌‌های سبز بورس 

امروز قیمت سهام تمام نمادهای 5 گروه بزرگ بازار سهام افزایش یافت. گروه‌های «فلزات اساسی»، «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «استخراج کانه‌های فلزی»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» سبزترین گروه‌‌های بازار در روز یکشنبه بودند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات خرد سهام به بالاترین رقم در 4 ماه گذشته رسید. ارزش معاملات خرد با افزایش 38 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 832 میلیارد تومان رسید. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 14 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 52 درصد رشد کرد و در رقم هزار و 258 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز یکشنبه با مازاد تقاضای هزار و 244 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) با صف‌ خرید 160 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وساپا، نمادهای ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد بالاس (شرکت مهندسی ساختمان تأسیسات راه آهن) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 11 میلیارد تومانی داشت. پس از بالاس، نمادهای زکشت (شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت) و قچار (شرکت قند چهارمحال) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس