به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس در هفته گذشته روند صعودی داشت. در سه روز ابتدایی هفته صعود کرد، اما در روز چهارشنبه نزول کرد. اولین روز کاری هفته شاخص کل 29 هزار و 859 واحد صعود کرد و روز دوشنبه افزایش 6 هزار و 868 واحدی را پشت سر گذاشت. روز سه‌شنبه شاخص 2 هزار و 633 واحد بالا آمد و روز چهارشنبه در آخرین روز کاری هفته شاخص 7 هزار و 679 واحد افت کرد و در نهایت بالا‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

بازدهی مثبت بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 31 هزار و 653 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس مثبت 2.2 درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز صعود کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 11 هزار و 465 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 3 درصدی را ثبت کرد.

بورس

 

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، بازدهی بورس برای دومین هفته متوالی مثبت شد و شاهد 3 روز صعودی بودیم. در 9 روز کاری گذشته در سال جدید، شاخص کل در 7 روز صعود کرده است. در این هفته برخلاف هفته اول سال شاهد خروج پول حقیقی بودیم اما میزان آن کم بود. در مجموع کل هفته 5 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی 1.25 میلیارد تومان بود.

اما معاملات سهام پررونق دنبال شد و ارزش معاملات خرد افزایش یافت. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 6 هزار و 664 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 512 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 48 درصدی داشته است. 

در تمامی روزهای هفته معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد و رکورد 14 روز کاری متوالی نیز ثبت شد. اما ارزش آن روند نزولی داشت. ارزش مازاد تقاضا در پایان معاملات روز یکشنبه هزار و 244 میلیارد تومان و در روز دوشنبه 831 میلیارد تومان بود. روز سه‌شنبه بازار با مازد تقاضای 630 میلیارد تومانی بسته شد و روز چهار‌شنبه نیز 352 میلیارد تومان ارزش داشت.

بنابراین در هفته اخیر وضعیت کلی بازار مثبت بود، به علاوه شاخص هم وزن نیز در تمامی روزهای هفته روند صعودی داشت.

با این حال برخی از تحلیل‌گران رشد قیمت‌ها را لزوما به معنای افزایش عمق بازار سرمایه یا بهبود وضعیت صنایع نمی‌دانند. این تحلیل‌گران رشد قیمت‌ها را به علت افزایش انتظارات تورمی در اقتصاد ایران می‌دانند. در چنین شرایطی بی اعتمادی نسبت به سیاست‌گذاری دولت افزایش یافته است. در حالی که مجلس در قانون بودجه 1401 واردات خودروی سواری را آزاد کرده بود، در بودجه‌ی ابلاغی دولت به دستگاه‌ها تبصره 7 قانون بودجه تغییر کرده است. فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت که این روزها با حواشی انتصابات خود مواجه است، در اسفند ماه خبر داده بود که منع واردات خودرو از اردیبهشت تمدید نخواهد شد اما دولت مصوبه مجلس را ابلاغ نکرد.

 لغو مصوبه مجلس با اعتراض حقوق‌دانان نیز روبه‌رو شده است و بسیاری از حقوق‌دانان اقدام دولت را خلاف قانون تلقی کردند. منع واردات خودرو و حواشی آن موجب نوسان قیمت سهام نمادهای خودرویی شد. گروهی که این روزها لیدر بازار سهام است و نوسان قیمتی این صنعت بر کل بازار سهام تأثیر می‌گذارد تا جایی که برخی از فعالان بازار این روزها بورس را خودرو زده نامیدند. خودرویی‌ها پرمعامله‌ترین نمادهای بازار سهام در هفته گذشته بودند. نمادهای خودرو (ایران خودرو) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام در هفته اخیر را داشتند. 

روز یکشنبه خودرو بیشترین حجم معاملات بازار را داشت. در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خودرو در صدر جدول ارزش معاملات بود و روز چهارشنبه خگستر، خساپا و خودرو در رتبه‌های اول تا سوم جدول ارزش معاملات قرار گرفتند. در آخرین روز کاری هفته خساپا، خگستر، خودرو و ولساپا بیشترین حجم معاملات را داشتند. 

بنابراین روند مثبت بازار سهام تحت تأثیر گروه خودرویی قرار گرفته است. با این حال عوامل دیگری همچون نرخ ارز همچنان بر بازار اثرگذار هستند. رشد قیمت دلار به محدوده 27 هزار تومان و تداوم رشد آن در پایان هفته سیگنال افزایشی به گروه‌ها و سهم‌های دلاری بازار است. 

بورس