به گزارش اکوایران قیمت فولاد ضد زنگ متاثر از رشد نرخ مواد آلیاژی مصرفی در این فولادها و افزایش بهای فولاد خام رو به افزایش گذاشته است. در این شرایط شرکت ژاپنی نیپون استیل (NSSC) که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع فولاد ضد زنگ در آسیا تلقی می‌شود نرخ فروش انواع گرید ورق فولاد ضد زنگ خود را برای قراردادهای ماه آوریل با افزایش نرخ اعلام کرد؛ به این ترتیب بهای هر تن ورق فولاد زنگ نزن آستنیتی این شرکت برابر 65 هزار ین و نرخ هر تن ورق ضد زنگ فریتی برابر 15 هزار ین اعلام شد.  این در حالی بود که بهای هر یک از این محصولات در ماه گذشته به ترتیب برابر 55 هزار ین و 10 هزار ین بود. این شرکت افزایش بهای مواد اولیه در بازارهای جهانی و رشد نرخ انرژی را مهم‌ترین دلیل این رشد قیمتی اعلام کرده است.

صعود نرخ عناصر آلیاژی فولادهای ضد زنگ

نیکل و کرم جزو عناصر آلیاژی مصرفی در تولید فولادهای ضد زنگ هستند؛ با شروع جنگ روسیه و اوکراین نیکل صعودی بی‌سابقه را در بازارهای جهانی تجربه کرد. با وجود اعمال محدودیت قیمتی بر معاملات نیکل در بورس فلزات لندن، اما این فلز از ابتدایی سال جاری میلادی تا روز جمعه هشتم آوریل با افزایشی 61.5 درصدی قیمتی روبرو شده است. کبالت نیز در این بازه زمانی رشدی 36 درصدی داشته است.

روسیه از جمله بزرگترین تولیدکنندگان نیکل در دنیا است. با حمله روسیه به اوکراین و وضع تحریم علیه روسیه از سوی دولت‌های غربی نرخ این فلز فراتر از سایر کامودیتی‌ها رشد کرد و این موضوع زمینه افزایش قیمت فولادهای ضد زنگ را در بازارهای جهانی فراهم کرد.

حمایت افزایش هزینه تولید از حفظ سطوح بالای قیمتی

افزایش هزینه تولید تنها به رشد عناصر آلیاژی منوط نمی‌شود. ظرف هفته‌های اخیر بهای زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی و همچنین نرخ سنگ‌آهن نیز در بازارهای جهانی روندی افزایشی داشته و این موضوع با افزایش هزینه تولید فولاد به رشد هزینه تولید فولادهای آلیاژی شرکت نیپون ژاپن کمک کرده است.

این شرکت در گزارش‌های خود عنوان می‌کند که علاوه بر نرخ تولید، هزینه لجستیک و بسته‌بندی نیز در این بازه زمانی رشد محسوسی داشته و در چنین شرایطی این شرکت چاره‌ای جز انتقال این افزایش هزینه به مصرف‌کننده ندارد.