به گزارش اکوایران، شاخص قیمت مواد غذایی فائو در آوریل 2022 به ​​158.5 واحد  رسید که این رقم نسبت به این شاخص در ماه قبل (مارس 2022) کاهشی 0.8 درصدی داشت. این شاخص تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی سبدی از کالاهای غذایی رایج را دنبال می‌کند و در فوریه امسال به رکورد تاریخی خود رسید.

اگرچه شاخص مواد غذایی فائو در ماه آوریل نسبت به ماه مارس اندکی کاهش داشت، اما همچنان تورم مواد غذایی بالاست؛ این شاخص در ماه آوریل امسال نسبت به زمان مشابه در سال قبل رشدی 29.8 درصدی داشته است.

عقب‌گرد قیمتی روغن‌های گیاهی

شاخص ماهانه قیمت روغن‌نباتی فائو در ماه آوریل کاهشی 5.7 درصدی داشت. افت تقاضا برای انواع روغن‌ها باعث شد تا بهای روغن آفتابگردان، سویا و نخل (پالم) در این ماه کاهش داشته باشد. اندونزی بزرگترین صادرکننده روغن پالم در دنیا نسبت به ممنوعیت صادرات روغن پالم اقدام کرد؛ این تصمیم اگرچه به تلاطم در بازار جهانی منجر شد، اما بهایاین محصول در بازار داخلی این کشور را کنترل کرد. در عین حال عدم اطمینان نسبت به امکان صادرات این روغن به خارج از اندونزی نیز باعث شد تا نرخ این محصول صادراتی نیز افت داشته باشد.

تسکینی خوشایند

ماکسیمو تورو کالن، اقتصاددان ارشد فائو، گفت: کاهش اندک شاخص مواد غذایی به ویژه برای کشورهای کم‌درآمد که با کسری مواد غذایی روبرو هستند،  تسکینی خوشایند است. اما همچنان قیمت مواد غذایی در محدوده بالاترین قیمت جهانی باقی مانده که این موضوع منعکس‌کننده استمرار چالش عرضه جهانی است و می‌تواند امنیت غذایی به‌خصوص برای اقشار ضعیف جامعه آسیب بزند.

گوشت، لبنیات و برنج گران شد

شاخص ماهانه قیمت غلات فائو نیز در ماه آوریل 0.7 واحد کاهش یافت؛ افت 3 درصدی قیمت جهانی ذرت ازمهم‌ترین دلایل این عقبگرد بود. در عین حال بهای گندم در بازارهای جهانی همچنان به شدت تحت تاثیر انسداد مداوم بنادر در اوکراین و کاهش احتمالی برداشت محصول در آمریکا به‌دلیل خشکسالی قرار دارد. با این وجود هند بر میزان صادرات گندم خود افزود و میزان صادرات گندم روسیه نیز فراتر از انتظار بود و این عوامل مانع صعود مستمر بهای گندم در این ماه شدند. اما قیمت‌های بین‌المللی برنج نسبت به ماه مارس افزایشی 2.3 درصدی داشت که این رشد قیمت نتیجه افزایش تقاضا از سوی چین و کشورهای خاور نزدیک بود.

در همین زمان، شاخص قیمت شکر فائو به دلیل افزایش قیمت اتانول و نگرانی‌ها نسبت به شروع کند برداشت نیشکر در برزیل به‌عنوان بزرگترین صادرکننده این محصول رشدی 3.3 درصدی داشت.

شاخص قیمت گوشت فائو نیز در ماه آوریل نسبت به ماه قبل 2.2 درصد افزایش یافت و رکورد جدیدی را به ثبت رساند، بهای گوشت طیور، گوشت گاو و گوشت گاو افزایش یافت. قیمت گوشت طیور تحت تأثیر اختلال در صادرات از اوکراین و افزایش شیوع آنفلوانزای پرندگان در نیمکره شمالی قرار گرفت. در مقابل، قیمت گوشت گوسفند در این ماه به شکل متوسط روندی کاهشی داشت.

شاخص قیمت لبنیات فائو نیز به دلیل کمبود مداوم عرضه جهانی، 0.9 درصد افزایش یافت؛ تولید شیر در اروپای غربی و اقیانوسیه همچنان  کمتر از میزان فصلی خود در سال‌های قبل است. در این شرایط قیمت جهانی کره بیشترین افزایش قیمت را در گروه لبنیات تجربه کرد. بخشی از این رشد قیمت متاثر از افزایش تقاضا برای این محصول به‌دلیل صعود بهای روغن آفتابگردان و مارگارین بود.

پیش‌بینی کاهش تجارت غلات

فائو همچنین گزارش جدید عرضه و تقاضای غلات را با پیش بینی‌های به روز منتشر کرد که این گزارش از کاهش احتمالی 1.2 درصدی تجارت جهانی غلات در سال بازاری 2021/2022 نسبت به زمان مشابه قبل است. این کاهش مربوط به ذرت و سایر دانه‌های درشت می‌شود، اما پیش بینی می‌شود حجم تجارت برنج 3.8 درصد و گندم یک درصد رشد کند.

در عین حال فائو برآورد می‌کند در طول سال 2020/2021 میزان تولید جهانی غلات به 2 هزار و 799 میلیون تن برسد که نسبت به میزان تولید محصول در سال 2019/2020 رشدی 0.8 درصدی دارد.

همچنین این سازمان بین‌المللی برآورد می‌کند که میزان مصرف جهانی غلات برای دوره 2021/2022 افزایشی 0.9 درصدی نسبت به سال قبل داشته باشد و به 2 هزار و 785 میلیون تن برسد.

برآورد جدید فائو برای ذخایر جهانی غلات تا پایان سال 2022 به 856 میلیون تن رسیده است که 2.8 درصد بالاتر از سطح شروع است. این افزایش ذخایر تا حد زیادی ناشی از افزایش ذخایر ذرت در انبارهای اوکراین به دلیل تعیلق صادرات است.

فائو همچنان پیش بینی می کند که تولید جهانی گندم در سال 2022 به 782 میلیون تن افزایش یابد. این پیش‌بینی شامل کاهش انتظاری 20 درصدی در سطح برداشت در اوکراین و همچنین کاهش تولید ناشی از خشکسالی در مراکش است.

غلات در کشاکش افزایش و کاهش تولید

برای غلات درشت نیز، بریف نشان می‌دهد که برزیل در مسیر برداشت رکورد 116 میلیون تنی ذرت در سال 2022 است، اما شرایط آب و هوایی احتمالا تولید ذرت را در آرژانتین و آفریقای جنوبی را کاهش می‌دهد. بررسی‌های اولیه کاشت نشان می‌دهد که سطح زیر کشت ذرت در ایالات متحده آمریکا احتمالا 4 درصد کاهش یابد، زیرا نگرانی‌ها در مورد هزینه‌های بالای کودها و سایر نهاده‌ها وجود دارد.