به گزارش اکوایران، روند صعودی شاخص کل بورس در هفته گذشته متوقف شد و پس از 5 هفته متوالی بازدهی منفی داشت. شاخص در سه روز کاری هفته نزول کرد و پائین‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

بازدهی منفی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 30 هزار و 500 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس منفی 1.9 درصد شد. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نزول کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 5 هزار و 829 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی منفی 1.3 درصدی را ثبت کرد.

بورس

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، روند کاهشی شاخص‌های بورس از اولین روز کاری هفته آغاز شد. شاخص در روز شنبه نزدیک به 15 هزار واحد پائین آمد اما روز یکشنبه 2 هزار و 456 واحد رشد کرد. 

روز دو‌شنبه شاخص افت شدیدی کرد و 25 هزار و 10 واحد پائین آمد. نزول شاخص در روز سه‌شنبه نیز تداوم داشت و هزار و 527 واحد  افت کرد. 

در روز چهارشنبه شاخص توانست رشد کند و 8 هزار و 788 واحد رشد کرد. در پایان معاملات چهارشنبه بازار برای بیست و هشتمین روز کاری متوالی با مازاد تقاضا بسته شد و ارزش صف‌های خرید به 689 میلیارد تومان بالغ شد. 

در این هفته شاهد خروج پول حقیقی از بورس و افزایش آن نسبت به هفته پیشین بودیم. در مجموع کل هفته 2 هزار و 237 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی 447 میلیارد تومان بود. در این هفته نیز جریان ورود پول به سوی نمادهای کوچک و متوسط بازار بود و گروه‌های بزرگ سهم بیشتری از خروج پول حقیقی داشتند. روز شنبه گروه‌های«محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «فراورده‌های نفتی و کک» بیشترین خروج سرمایه حقیقی را داشتند. روز یکشنبه نیز «فلزات اساسی»، «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «بیمه و صندوق‌های بازنشستگی» بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را داشتند. 

روز دوشنبه بیشترین خروج پول به «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای»، «خودرو و ساخت قطعات» و «فلزات اساسی» اختصاص داشت.

روز سه‌شنبه نیز «فلزات اساسی»، «فراورده‌های نفتی و کک»، «خودرو و ساخت قطعات» و «محصولات شیمیایی» بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند و در آخرین روز کاری هفته «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «بیمه و صندوق‌های بازنشستگی» در صدر صنایعی قرار گرفتند که بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را داشتند.

همچنین بیشترین بازدهی هفتگی بورس تهران به نمادهای قاروم، ددانا، باران، سآبیک، سفار، سنیر، آسیاتک، قثابت، فمراد، غاذر و خزر اختصاص داشت.

پس از تنزل شاخص از کانال 1.6 میلیونی در هفته پایانی اردیبهشت، در هفته اول خرداد روند شاخص نزولی شد. برخی‌ها با طرح این عده که شاخص پس از هر دوره صعودی به تعدیل و اصلاح نیاز دارد، نزول شاخص را اصلاحی کوتاه مدت می‌دانند. از سویی دیگر با توجه به روند نوسانی شاخص نمی‌توان درباره شکل‌گیری یک روند مشخص در بازار صحبت کرد. در هفته اخیر شاخص در دو روز صعود کرد و در سه روز دیگر تنزل کرد. برخی از تحلیل‌گران معتقدند اگر نیروی صعودی در بازار شکل بگیرد شاخص می‌تواند تحت تأثیر یک محرک بار دیگر عزم صعود به مرزهای بالاتر کند. این گروه از تحلیل‌گران با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته گروه‌های خودرویی و پالایشی محرک‌های بازار بودند، معتقدند این گروه‌ها باز هم می‌توانند پیشران شوند. 

بورس