به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه هشتم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 19 هزار و 374 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 534 هزار و 28 واحد رسید. بدین ترتیب شاخص از نیمه کانال 1.5 میلیون واحدی پائین آمد. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 7 هزار و 697 واحدی در سطح 424 هزار و 845 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 132 واحد پائین آمد و در سطح 21 هزار و 265 واحد قرار گرفت. 

جریان پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 646 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افزایش 43 درصدی داشته است. گروه‌ فلزات اساسی بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشت. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 39 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) و حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «فولاد»، «کچاد» و «وامید» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «بوعلی»، «نوری» و «سآبیک» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «هرمز»، «مارون» و «غصینو» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فغدیر»، «ددانا» و «وسپهر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و آسیاتک و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، کرمان و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

رکود نسبی در بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 154 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 731 میلیارد تومان بود که 21 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 8 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 279 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 2 ماه اخیر است. 

رشد ارزش صف‌های خرید پایانی 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 37 درصد کاهش یافت و 142 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 15 درصد رشد کرد و در رقم 476 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) با صف‌ خرید 144 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فغدیر، نمادهای ددانا (شرکت داروسازی دانا) و سآبیک (شرکت سیمان آبیک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد قثابت (شرکت قند ثابت خراسان) تعلق داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از قثابت، نمادهای آسیاتک، سنیر، کدما و غدام بیشترین صف فروش را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس