به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی  بیش از 5 هزار واحد افت کرد. این روند تا پایان ادامه داشت و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 27 هزار و 647 واحد ریزش کرد و به سطح یک میلیون و 514 هزار و 331 واحد رسید. 

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 9 هزار و 650 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 420 هزار و 6 واحد ایستاد. ریزش 9 هزار واحدی شاخص هم وزن بیشترین افت این شاخص در 144 روز کاری اخیر از آبان سال گذشته به این سو است.

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 365 واحد افت کرد و به رقم 20 هزار و 853 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 95 نماد رشد قیمت داشتند و 522 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 15 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 85 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

افزایش خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و 132 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه نزدیک به 5 برابر بیشتر شده است. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 54 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

 لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «شپنا» و «نوری» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «بفجر»، «مبین» و «فارس» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «فغدیر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کزغال»، «زقیام» و «حخزر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس آسیاتک صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، تجلی و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

 مازاد عرضه در پایان معاملات دوشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 637 درصد افزایش یافت و 413 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 42 درصد افت کرد و در رقم 60 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد کایزد (شرکت فرانسوز یزد) با صف‌ خرید 40 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کایزد، نمادهای آسیاتک (شرکت انتقال داده آسیاتک) و تکنو (شرکت تکنوتار) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سآبیک (شرکت سیمان آبیک) تعلق داشت که ارزش آن 52 میلیارد تومان بود. پس از سآبیک، نمادهای حکشتی، خگستر، ددانا و سصفها بیشترین صف فروش را داشتند. 

 رشد معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 155 هزار و 100 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 148 هزار و 391 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 989 میلیارد تومان رسید. 

 جدول معاملات

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 115 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، بفجر بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبملت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شپنا و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 901 میلیون و 901 هزار و 10 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد وبملت و خپارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس