به گزارش اکوایران، یکی از افراد نزدیک به دولت بایدن خبر از عزم رئیس‌جمهور این کشور برای حذف روسیه از تامین اورانیوم مصرفی در این کشور داد. این شخص که اطلاعات هویت وی فاش نشده گفت: مقامات وزارت انرژی با کارمندان کلیدی کنگره آمریکا ملاقات کرده‌اند و تصویب این بودجه را ضروری دانسته‌اند.

این شخص گفت که مقامات وزارت انرژی اظهار داشتند که هرگونه وقفه در عرضه اورانیوم غنی شده روسیه می‌تواند باعث اختلال در عملیات راکتورهای هسته‌ای تجاری آمریکا شود. فرد دیگری که در جریان این طرح است گفت: شرکت‌کنندگان صنعت انرژی هسته‌ای ایالات متحده نیز در مورد این پیشنهاد مطلع شده‌اند، البته عملیاتی شدن آن نیاز به تصویب کنگره دارد.

این شخص گفت: هدف از این پیشنهاد تشویق به توسعه غنی‌سازی داخلی و سایر اقدامات مورد نیاز برای تبدیل اورانیوم به سوخت رآکتور است. در این طرح دولت یک خریدار دولتی ایجاد می‌کند که مستقیما اورانیوم غنی شده توسط تولیدکنندگان آمریکایی را خریداری می‌کند.

با این حال، راه‌اندازی صنعت اورانیوم داخلی برای ایالات متحده آسان نخواهد بود. این کشور تنها یک واحد غنی‌سازی تجاری اورانیوم دارد که این واحد نیز متعلق به شرکت Urenco Ltd است که کنسرسیومی بریتانیایی-آلمانی-هلندی است؛ این کارخانه در نیومکزیکو واقع است.

افزایش ارزش بازار تولیدکنندگان اورانیوم

انتشار خبر حمایت دولت بایدن از غنی‌سازی اورانیوم باعث شد تا صندوق‌های جهانی اورانیوم با افزایش ارزش روبرو شوند. یک صندوق اورانیومن قابل معامله در بازار سهام آمریکا پس از انتشار این خبر جهش قیمت 7.4 درصدی داشت و ارزش آن به بیشترین نرخ ظرف یک ماه اخیر رسید. در عین حال این خبر باعث شد تا سهام معدنچیان اورانیوم از جمله Cameco Corp و Energy Fuels Inc همراه با تامین کننده سوخت هسته‌ای Centrus Energy Corp افزایش یابد.

حذف روسیه از بازار اورانیوم آمریکا به سادگی میسر نیست

این گفت‌وگوها در حالی انجام می‌شود که دولت بایدن در نظر دارد تحریم‌هایی را بر واردات اورانیوم غنی شده از روسیه در پاسخ به حمله کرملین به اوکراین وضع کند؛ در عین حال دولت آمریکا احتمال توقف صادرات اورانیوم از سوی روسیه را نیز در نظر دارد. روسیه 16.5 درصد از اورانیوم وارداتی به ایالات متحده در سال 2020 و 23 درصد از اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای تامین انرژی راکتورهای هسته‌ای تجاری ایالات متحده را به خود اختصاص داده است.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا، اتکای ایالات متحده به واردات اورانیوم از روسیه را یک آسیب پذیری برای امنیت ملی و اقتصادی خواند. وی ادامه داد اعطای منابع یارانه‌ای به این صنعت ظرف سال‌های گذشته باعث شده تا ظرفیت‌های غنی‌سازی ایالات متحده تا حد قابلیت رقابت‌پذیری نداشته باشند.

پیشنهاد بایدن برای حمایت از غنی‌سازی اورانیوم در بازار داخلی چین مطابق با قانونی است که در اوایل سال جاری توسط سناتور جو مانچین، دموکرات ویرجینیای غربی و سناتور جیم ریش، جمهوری خواه اهل آیداهو به منظور افزایش چند میلیارد دلاری برای افزایش غنی سازی اورانیوم داخلی در این کشور به تصویب رسید.