به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که روز گذشته شاخص‌های بازار سهام صعود کردند. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 14 تیر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل رشد 4 هزار و 169 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 2 هزار و 286 واحد صعود کرد. شاخص کل فرابورس نیز 44 واحد بالا آمد. 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 377 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 274 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 58 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 42 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

دیروز در بورس شرکت‌ قند نیشابور (قنیشا)، شرکت‌ شیر پاستوریزه پگاه اصفهان (غشصفا) و شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه (وبیمه) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ سرمایه گذاری مسکن زاینده رود (ثرود)، شرکت لیزینگ ایران و شرق (ولشرق) و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای دلقما (شرکت دارویی لقمان)، فمراد (شرکت آلومراد) و ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بین المللی ساروج بوشهر (ساروج)، شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران (سدبیر) و شرکت ریل پرداز سیر (حریل) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 8 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 3 درصد رشد کرد و در رقم 77 میلیارد تومان ایستاد. 

بورس

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه نماد فاذر (شرکت صنایع آذر آب) با صف‌ خرید 15 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فاذر، نمادهای قثابت (شرکت قند ثابت خراسان) و بالبر (شرکت کابل البرز) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

در پایان معاملات اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها 5 نماد صف فروش داشتند. نماد فمراد (شرکت آلومراد) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، ثفارس، فلوله، ساروج و غپاک صف فروش داشتند.

بورس

پیش بینی بورس امروز 

همانطور که در پیش بینی روز گذشته هم گفته شد دور از انتظار نبود که معاملات با رشد شاخص‌ها آغاز شود. نکته مثبت معاملات دیروز تداوم این روند صعودی بود. هرچند که دامنه تغییرات شاخص کل محدود بود و تنها 4 هزار واحد رشد کرد. شاخص هم وزن رشد بهتری را پشت سر گذاشت و 2 هزار و 286 واحد بالا آمد.

دیروز تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر از روزهای گذشته بود و 58 درصد نمادها رشد قیمت داشتند. علاوه بر این در معاملات دیروز روند خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام تداوم داشت و 264 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

شپنا، بپاس، شستا، شاراک، فملی، شتران، فارس، دی، وبملت و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را در معاملات روز دوشنبه داشتند. در میان صنایع نیز بیشترین خروج پول به بانک‌ها، فلزات اساسی و پالایشی‌ها تعلق داشت.

با این وصف روندهای درونی بازار نشان از بهبود وضعیت بورس دارند اما ارزش معاملات باز هم کاهش یافت و معاملات در رکود نسبی بود. حجم پائین معاملات و خروج سرمایه دو شاخص عملکردی مهم هستند که همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارند. بنابراین زمانی می‌توان گفت بورس از وضعیت نزولی رها شده که این دو شاخص حیاتی عملکردی بهبود یابند.