به گزارش اکوایران نشریه پلتس در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد به توقف روند افزایش نرخ قراضه فولادی وارداتی به ترکیه و رنج کشیدن بهای این محصول در هشتم جولای اشاره دارد.

قراضه وارداتی ترکیه رنج کشید

فولادسازان ترکیه‌ای قراردادهای متعددی برای خرید قراضه پیش از شروع تعطیلات عید قربان منعقد کرده‌اند و در شرایطی که این کشور برای تعطیلات چند روزه عید قربان آماده می‌شود از میزان ثبت سفارش جدید برای قراضه کاسته شده است. پلتس نرخ قراضه وارداتی به ترکیه را در روز هشتم جولای برابر 409 دلار و 50 سنت اعلام کرد که این نرخ نسبت به روز پنج‌شنبه هفتم جولای افتی یک و نیم دلاری را به ثبت رساند، اما بهای فروش قراضه وارداتی ترکیه ظرف یک هفته اخیر رشدی 40 دلار و 75 سنتی داشت.  

برخلاف ثبات قیمتی در بازار قراضه ترکیه، مقاطع طویل فولادی در این کشور در مسیر رشد نرخ قرار دارند. افت ارزش لیر از جمله مواردی است که زمینه صعود نرخ محصوات فولادی در ترکیه را فراهم می‌کند؛ البته این موضوع می‌تواند در میان مدت از رشد نرخ قراضه نیز حمایت کند.  

سایه فشار کاهش نرخ بر بازار سنگ‌آهن

سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین معیار پلتس در روز هشتم جولای با نرخ 114 دلار و 5 سنت به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم نسبت به نرخ فروش آن در روز هفتم جولای افتی 80 سنتی داشت. منفی شدن حاشیه سود فولادسازان چینی باعث شده تا این تولیدکنندگان در خرید سنگ آهن دست به عصاتر عمل کنند؛ به این ترتیب ظرف یک هفته اخیر هر تن سنگ‌آهن در کانال قیمتی 100 و 110 دلاری نوسان نرخ داشت.

برخی منابع نشریه پلتس معتقدند افت نرخ زغال‌سنگ در هفته‌های اخیر باعث بهبود وضعیت فولادسازان چینی شده، اما همچنان فولادسازان این کشور تحت فشار کاهش نرخ قرار دارند و پایین بودن تقاضا برای فولاد در چین نیز این رویه را شدت می‌بخشد.

پلتس در بخش دیگری از گزارش خود از بازار آهن و فولاد چین به کاهش خرید سنگ‌آهن وارداتی به چین اشاره دارد و این موضوع را ناشی از قراردادهای بلند مدت برخی فولادسازان چینی با معادن سنگ‌آهن و افزایش تمایل برای خرید سنگ‌آهن داخلی چین عنوان می‌کند.

ارمغان بهبود روابط تجاری چین و استرالیا در بازار زغال‌سنگ

زغال‌سنگ آسیا در روز هشتم جولای رنج کشید؛ به گزارش پلتس زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا در این روز با نرخ 258 دلار به ازای هر تن به فروش رفت، این محصول تحویل بنادر چین نیز با نرخ 388 دلار و 50 سنت معامله شد که این ارقام نسبت به نرخ فروش در روز قبل تغییر چندانی نداشت.

منابع پلتس کاهش بارندگی در مناطق  معادنی استرالیا را عامل این رنج‌کشی قیمت عنوان کردند. در حالی که انتظار می‌رفت بارندگی روزهای گذشته در استرالیا به اختلال در استخراج و انتقال زغال‌سنگ به بنادر استرالیا منجر شود، این بارندگی‌ها در زمان کوتاهی متوقف شد و بنابراین این بازار با اختلال در عرضه موثری روبرو نشد و از این منظر سیگنال افزاشی موثری به بازار ارسال نشد.

وزیران امور خارجه چین و استرالیا پس از سه سال با یکدیگر ملاقات داشتند، این دیدار اگر به رفع برخی موانع تجاری میان دو کشور منجر شود، می‌تواند زمینه کاهش هزینه مبادلات تجاری میان دو کشور را فراهم کند و سیگنالی کاهشی برای بازارها به ارمغان آورد.