به گزارش اکوایران فلزات صنعتی ظرف یک هفته اخیر در مسیر رشد ارزش قدم برداشتند تا به این ترتیب بخشی از زیان خود در نیمه ماه جولای را جبران کنند. به این ترتیب شاخص قیمتی فلزات در بورس لندن در هفته منتهی به روز جمعه 22 جولای رشدی 4 درصدی داشت، اما همچنان نوسان آن در یک ماه اخیر منفی 12 درصد بود.

شاخص‌های اقتصادی، سیگنال‌ساز اصلی بازار فلزات

وعده دولت چین برای حمایت از اقتصاد و عقب‌‌‌نشینی شاخص دلار آمریکا از رکورد ۲۰سال اخیر خود باعث شد تا فلزات صنعتی در روزهای پایانی این هفته به مسیر رشد قیمت بازگردند. با این حال، چشم فعالان بازار به انتشار داده‌‌‌های رشد اقتصادی آمریکا برای سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۲ است که در روزهای پایانی هفته جاری منتشر می‌شود و چشم‌‌‌انداز دقیق‌‌‌تری از وضعیت رونق یا رکود اقتصاد جهانی ارائه می‌کند.

بازگشت مس به مسیر رشد در انتظار تحقق وعده‌ها

مس به‌عنوان فلزی که از آن به‌عنوان دماسنج رشد اقتصاد جهانی نیز یاد می‌شود، این هفته در معاملات کامکس رشدی حدود 3 درصدی داشت و در نهایت با نرخ 3.32 دلار به ازای هر پوند به فروش رفت. در معاملات نقدی بورس فلزات لندن هم پس از آنکه این فلز در پانزدهم جولای تجربه عقب‌نشینی نرخ تا کف کانال 7 هزار دلار را داشت، وارد مسیر رشد نرخ شد و 7 هزار و 370 دلار تا روز 22 جولای رشد کرد.

کاهش غیرمنتظره رشد اقتصادی چین برای سه ماهه دوم سال 2022 و افزایش بحران در بخش مسکن این کشور از مهم‌ترین دلایل سقوط بهای فلز سرخ در هفته‌های اخیر بود. در اواسط جولای خریداران مسکن در این کشور در تصمیمی هماهنگ از عدم بازپرداخت وام مسکن برای خانه‌های ناتمام پیش خرید کرده خبر دادند و این موضوع از سقوط بهای فلزات اساسی در بازارهای جهانی حمایت کرد.

در ادامه مجدد دولت چین وارد عمل شد و از بانک‌های این کشور خواست تا به پروژه های املاک واجد شرایط وام داده و نیازهای مالی توسعه دهندگان ملک در این کشور را به صورت منطقی برآورده کنند. این درخواست دولت چین با ایجاد امید نسبت به بهبود پروژه‌های ساخت مسکن در این کشور توانست از سویی بخشی از مردم را برای بازپردخت اقساط وام مسکن مجاب کرده و از سوی دیگر زمینه رشد بهای فلزات را فراهم کند.

اوج‌گیری نیکل ادامه‌دار می‌شود؟

نیکل هم این هفته توانست از کف کانال قیمتی 19 هزار دلار که در نیمه جولای برای آن به ثبت رسیده بود فاصله بگیرد و تا 22 هزار دلار به ازای هر تن در معاملات آتی کامکس رشد قیمتی داشته باشد، به این ترتیب با رشدی 11 درصدی پیشران افزایش نرخ در یک هفته اخیر بود.

شاخص دلار آمریکا این هفت اندکی از رکورد 20 سال اخیر خود عقب نشست؛ این موضوع به افزایش ورود سرمایه به بازار فلزات کمک کرد. به این ترتیب در حالی که نرخ دلاری فلزات رشد داشت، خرید آن‌ها با سایر ارزها ارزان‌تر شد.

کاهش انتظارات تورمی میان آمریکایی پس از رکوردشکنی 40 ساله تورم در ماه ژوئن، باعث شد تا بسیاری از فعالان بازار به این نتیجه برسند که تورم آمریکا دیگر به قله رسیده و از این پس باید منتظر کاهش آن بود. عقبگرد تورم در آمریکا، فدرال‌رزرو و به تبع آن، سایر بانک‌های مرکزی را از تشدید سیاست انقباضی منصرف کرده و از شدت عمل آنها می‌‌‌کاهد که این موضوع خبری خوب برای بازارهای مالی و کالایی دنیا خواهد بود و از رشد نرخ کالاهای پایه حمایت می‌کند.

حمایت صعود نرخ انرژی از فلز نقره‌ای

آلومینیوم هم در هفته جاری رشدی 5.3 درصدی داشت و بخشی از زیان ماهانه خود را جبران کرد و در نهایت در روز جمعه 22جولای با نرخ 2هزار  469 دلار به ازای هر تن در معاملات آتی کامکس به فروش رفت.

اگرچه بهای نفت در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته، اما نرخ زغال‌‌‌سنگ و گاز طبیعی همچنان افزایشی است. کشورهای مختلف دنیا در نیمکره‌شمالی با گرمای بی‌‌‌سابقه هوا روبه‌رو هستند و این موضوع از رشد بهای انرژی حمایت می‌کند. صعود نرخ انرژی با افزایش هزینه تولید از رشد بهای فلزات و به خصوص آلومینیوم که از آن به‌عنوان انرژی جامد نیز یاد می‌شود حمایت می‌کند.

بازار چشم‌انتظار داده‌های رشد اقتصادی آمریکا

در پایان هفته  جاری آمار اولیه از GDP آمریکا برای سه ماهه دوم 2022 منتشر می‌شود. رشد اقتصادی آمریکا برای سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی به منفی 1.5 درصد بود؛ اگر مجدد رشد اقتصادی این کشور منفی شود احتمال بروز رکود اقتصادی نیز جدی‌تر شده و زمینه سقوط نرخ بیشتر کامودیتی‌‌ها فراهم می‌شود. البته نظرسنجی رویترز از اقتصاددان رشد اقتصادی آمریکا برای 3ماهه دوم امسال را مثبت برآورد کرده است، اما باید دید که این پیش‌بینی محقق می‌‌شود یا خیر.