به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه دوم مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 9 هزار و 701 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 463 هزار و 797 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 4 هزار و 454 واحدی در سطح 400 هزار و 31 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 233 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 181 واحد قرار گرفت.  

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و هفتمین روز متوالی منفی شد و 361 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 28 میلیارد تومان بود. پس از شاوان، نمادهای نوری (شرکت پتروشیمی نوری) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل، نمادهای شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، وبملت (بانک ملت) و شپدیس (پتروشیمی پردیس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

بورس

نمادهای راهبر بازار سهام

امروز نمادهای «کگل»، «میدکو» و «ومعادن» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای پالایشی «شپنا»، «شبندر» و «شتران» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «آریا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «سمگا» و «صبا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و نوری و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، شاوان و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

گروه‌های سبز و قرمز

در معاملات یکشنبه، 4 گروه یکپارچه قرمزپوش شدند. قیمت سهام تمامی نمادها در گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی»، «انبوه سازی املاک و مستغلات» و «ساخت محصولات فلزی» کاهش یافت. تنها گروه نسبتا سبز بازار پالایشی‌ها بودند که با تقاضای بالا مواجه شدند. 

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 222 میلیارد تومان کاه ش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 262 میلیارد تومان بود که 5 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 3 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 897 میلیارد تومان رسید. 

4 نماد پرمعامله بازار امروز پالایشی بودند. شبندر، شپنا، شتران و شاوان بیشترین ارزش معاملات روز یکشنبه را داشتند. 

رشد صف‌های فروش 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 54 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 92 درصد افت کرد و در رقم 8 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد تکنو (شرکت تکنو تار) با صف‌ خرید 4 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تکنو، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و دعبید (شرکت داروسازی عبیدی) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سپاها (شرکت سیمان سپاهان) تعلق داشت که ارزش آن 8 میلیارد تومان بود. پس از سپاها، نمادهای خزامیا، غنوش، ومعادن و غشهداب بیشترین صف فروش داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس