به گزارش اکوایران، بر ارزش شاخص‌های اصلی وال‌استریت در یک هفته اخیر افزوده شد، در عین حال همچنان بازده یک ماهه هر سه شاخص اصلی وال‌استریت مثبت بود؛ اما از ارزش این شاخص‌های بورسی در روز پایانی هفته یعنی جمعه 22 جولای کاسته شد به نحوی که در این روز شاخص S&P500 با افت 0.9 درصدی، شاخص نزدک با کاهش 1.87 درصدی و شاخص داوجونز با کاهش 0.43 درصدی مواجه شد.

زیان شرکت‌های آمریکایی با صعود دلار

شرکت‌های بورسی آمریکا در روزهای اخیر و هفته‌های آینده گزارش درآمدی خود در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی را اعلام می‌کنند؛ این در حالی است که ارزش شاخص دلار آمریکا در هفته‌های اخیر به اوج 20 سال اخیر خود رسیده و این موضوع می‌تواند به استمرار سودآوری این شرکت‌ها آسیب بزند.

صعود شاخص دلار آمریکا سیگنالی منفی در جهت رشد درآمد شرکت‌های آمریکایی است. صعود شاخص دلار به مفهوم تضعیف سایر ارزها بوده و از قدرت رقابتی شرکت‌های آمریکایی در بازارهای صادراتی می‌کاهد. در عین حال این افزایش ارزش شاخص باعث می‌شود تا سود شرکت‌های چند ملیتی در تبدیل درآمد ارزی خود به دلار آمریکا آسیب دیده و با کاهش درآمد روبرو شوند.

تحلیلگران مورگان استنلی تخمین زدند که هر یک درصد افزایش شاخص دلار آمریکا می‌تواند 0.5 درصد به ارزش شاخص S&P500 آسیب بزند.

ضربه دلار به S&P500

شاخص S&P500 این هفته با افزایش 2.5 درصدی مواجه شد؛ اما تغییر ارزش این شاخص در روز پایانی هفته کاهشی بود و این شاخص بورسی در این روز 0.9 درصد عقب‌نشست.

داده های FactSet نشان می‌دهد که حدود 40 درصد از درآمد S&P 500 مربوط به بازارهای خارج از ایالات متحده آمریکا است. براساس این گزارش بخش فناوری اطلاعات با اختصاص 58 درصد درآمدهای بین‌المللی این شرکت پیشتاز درآمدهای خارجی است. بخش مواد در این شاخص بورسی نیز در 56 درصد درآمد خود به درآمدهای خارجی وابستگی دارد. این در حالی است که شرکت‌های آب و برق تنها 2 درصد درآمد خود را از بازارهای خارج ایلات متحده تامین می‌کنند.

به این ترتیب اگرچه فدرال رزرو اصرار بر کنترل تورم با جهش ارزش شاخص دلار دارد، اما برخی تحلیلگران بر این باورند که این تصمیم باعث می‌شود که چالشی جدید بر مشکلات شرکت‌ها اضافه شود.

ارزش شاخص دلار و شاخص درآمدی S&P 500 در بلند مدت همبستگی منفی بالایی داشته است. تحلیلگران مورگان استنلی بر این باورند که صعود نرخ دلار در زمان نامناسبی برای شرکت‌های بورسی رخ داده و در حالی که این شرکت‌ها با فشار تقاضا ضعیف و حاشیه سود پایین روبرو هستند، این چالش نیز می‌تواند بر مشکلات آن‌ها بیفزاید.

چشم‌انتظاری بازار برای تصمیمات فدرالی

این هفته فدرال رزرو نشستی برگزار کرده و در آن در خصوص ادمه افزایش نرخ بهره در آمریکا مشورت می‌کنند. در حال حاضر اغلب پیش‌بینی‌ها از رشد 75 واحدی نرخ بهره حکایت دارد. افزایش 75 واحدی نرخ بهره درآمریکا نمی‌تواند تاثیر زیادی بر بازارهای بگذارد، چرا که پیش از این این احتمال اثرگذاری خود را بر بازار گذارده است.

سقوط ارزش اسنپ به زیان داوجونز انجامید

شاخص داوجونز در روز جمعه با 0.4 درصد کاهش ارزش روبرو شد، هر چند این شاخص بورسی ظرف یک هفته اخیر بازده مثبت 1.9 درصدی داشت. اسنپ به‌عنوان یک غول رسانه دیجیتال این هفته آماری منفی از درآمد خود منتشر کرد، ارزش این شرکت 40 درصد سقوط کرد. انتشار سقوط 40 درصدی درآمد اسنپ باعث شد تا برآورده9ا از درآمد سایر رسانه‌های اجتماعی از جمله متا و پینترست نیز منفی شود و به این ترتیب شاخص‌های بورسی آمریکا کاهشی شوند.