به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه سوم مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 24 هزار و 346 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 439 هزار و 411 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 8 هزار و 902 واحدی در سطح 391 هزار و 131 واحدی ایستاد.  این بزرگ‌ترین ریزش شاخص‌های بورس در دو ماه اخیر است. همچنین افت 8 هزار واحدی شاخص هم وزن دومین ریزش بزرگ در سال جاری است. 

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 307 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 874 واحد قرار گرفت.  

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و هشتمین روز متوالی منفی شد و 580 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 36 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای خودرو (شرکت ایران خودرو) و نوری (شرکت پتروشیمی نوری) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل، نمادهای پشاهن، لپارس، زپارس، سمگا و قیستو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «فولاد»، «شبندر» و «شاوان» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «دعبید»، «وپخش» و «لپارس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «شاوان» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «رافزا»، «فتوسا» و «زنگان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و شبندر و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، آریا و ددانا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

در معاملات دوشنبه، اغلب نمادهای بازار قرمزپوش شدند. قیمت سهام تمامی نمادها در گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی»، «فراورده‌های نفتی و کک»، «محصولات شیمیایی»، «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «استخراج کانه‌های فلزی»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» کاهش یافت. 

افت ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 129 هزار و 655 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 124 هزار و 552 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 620 میلیارد تومان رسید. 

رشد صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 215 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 62 درصد رشد کرد و در رقم 13 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد تکنو (شرکت تکنو تار) با صف‌ خرید 4 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تکنو، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و لپارس (شرکت پارس الکتریک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خزامیا (شرکت زامیاد) تعلق داشت که ارزش آن 16 میلیارد تومان بود. پس از خزامیا، نمادهای خگستر، وساپا، وآذر و شاوان بیشترین صف فروش داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس