به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص کل بورس نزول کرد. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 10 مرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل کاهش 17 هزار و 354 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 7 هزار و 241 واحد ریزش کرد. شاخص کل فرابورس نیز 178 واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 106 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 522 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 17 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 83 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت سیمان کردستان (سکرد)، شرکت‌ تأمین سرمایه امید (امید) و شرکت قند لرستان (قلرست) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ صنعت روی زنگان (زنگان)، شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان (فگستر) و شرکت بیمه دی (ودی) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای شفن (شرکت پتروشیمی فناوران)، خچرخش (شرکت چرخشگر) و تکمبا (شرکت کمباین سازی ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ)، شرکت سرمایه گذاری اعتلای البرز (اعتلا) و شرکت داروسازی تولید دارو (دتولید) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 34 میلیارد تومانی بسته شد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 6 درصد کاهش یافت و 49 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته رشد کرد و در رقم 15 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

سهم‌های پرتقاضا

دیروز نماد سکرد (شرکت سیمان کردستان) با صف‌ خرید 5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سکرد، نمادهای قلرست (شرکت قند لرستان) و فگستر (شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد تکنو (شرکت تکنو تار) تعلق داشت که ارزش آن 5 میلیارد تومان بود. پس از تکنو، نمادهای انرژی3، سصفها، ثغرب، ختراک بیشترین صف فروش داشتند. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

در دو روز اخیر ارزش معاملات سهام رشد کرده و خروج پول حقیقی بیشتر شده است. در نتیجه شاخص کل روز شنبه 2 هزار و 795 واحد و روز یکشنبه بیش از 17 هزار واحد سقوط کرده است. 

رقم پول حقیقی خروجی نیز در دو روز ابتدایی صعودی بوده است. روز شنبه 287 میلیارد تومان و روز یکشنبه 544 میلیارد تومان خارج شده است. 

همچنین دیروز تعداد نمادهای قرمزپوش بیشتر از سبزها بود و شاخص هم وزن 7 هزار و 241 واحد ریزش کرد که دومین ریزش بزرگ در مرداد ماه است. 

دیروز شفن، شپنا، کگل، شستا، شبریز، نوری، خودرو، حکشتی، شبندر، فملی، فارس، شتران، وتجارت، خساپا، وبملت، کچاد، وبصادر، کنور، فخوز، خبهمن و پارسان نمادهای بزرگ بورس بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند. 

در معاملات دیروز برای سی و دومین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد که ارزش آن نسبت به روز قبل 90 درصد افزایش یافت. افزایش خروج پول با مازاد عرضه در پایان بازار همراه بود. 

بنابراین روند بازار همچنان نزولی است و فاکتورهای عملکردی بازار همگی در جهت نزول قیمت‌ها عمل کردند. این در حالی است که تحلیلگران معتقد بودند وعده افت نرخ بهره بانکی سیگنال مثبت به بازار است، اما این خبر تأثیری بر بازار نداشت و به نظر می‌رسد بی‌اعتمادی بازار به سیاست‌گذار عمیق‌تر از آن است که این دست خبرها موجب رشد تقاضا شود. حتی بهبود ارزش جهانی کامودیتی‌ها نیز نتوانست مانع نزول قیمت‌ها در بازار سهام شود. سهامداران به بازار سهام خوشبین نیستند و ترجیح می‌دهند از بورس خارج شوند. از سوی دیگر روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس خبر از آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام در آینده نزدیک داد. معمولا در بورس تهران سیگنال برجامی مثبت موجب رشد قیمت بخشی از بازار می‌شود، بنابراین وعده از سر گیری مذاکرات در وین را می‌توان سیگنال مثبت به معاملات امروز تلقی کرد. 

پیش بینی بورس