در طی معاملات هفته‌های گذشته بورس اوراق بهادار تهران شاهد کاهش چشمگیر ارزش معاملاتی بودیم به طوری که ارزش معاملات به کمتر از 2 هزار میلیارد تومان رسید.

بورس این روزها حال خوبی ندارد با این که خبر کاهش نرخ بهره بین بانکی در رسانه‌ها منتشر شد، اما گویی بازار با این ارقام حاضر به برگشت در مسیر صعودی نیست و همچنان با صف‌های فروش و کاهش قیمت مواجه است.

تکنیکالیست‌های بازار معتقد هستند که بازار در یک هیجان فروش قرار گرفته است و محدوده قیمتی فعلی می‌تواند کف مناسبی برای بازار باشد. همچنین این گروه معتقد هستند که نمی‌توان میزان هیجان فروش افراد را مشخص کرد اما این هیجانات نمی‌تواند زیاد دوام بیاورد.

تحلیل‌گران بنیادی هم به پایین بودن قیمت‌های بازار اشاره می‌کنند و این قیمت‌ها را با توجه نرخ های جهانی و قیمت ارز نیمایی یک شوخی می دانند. اما معامله‌گران نگران از سیاست گذاری های دستوری هستند و این نگرانی را در فصل مجامع با عدم استقبال از بازار می‌توان دید. به گفته فعالان بازار، بازار بورس منتظر بودجه 1402 است و نمی‌خواهد اتفاقی که برای زاگرس در سال قبل رخ داد را دوباره به چشم ببیند.

روند بزرگان بورس در 20 روز اخیر

این روزها همچنان شاهد بی‌اعتمادی در بازار هستیم و حقیقی‌ها معتقد هستند، بازار با ارزش معاملاتی پایین محل مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. دراین میان نمادهای بزرگ بازار همچون فولاد ، شستا ، فارس ،شپنا و شبندر و از گروه بانکی وبملت و از گروه خودرویی نماد خودرو را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

نماد فولاد به عنوان بزرگترین شرکت بورسی کشور ، در هفته گذشته با خروج پول‌های حقیقی همراه بود و حقیقی ها این نماد را به طور میانگین در قیمت 1080 تومان فروخته‌اند .

شستا و فارس هم به عنوان دیگر بزرگان بازار هفته خوبی را پشت سر نگذاشتند و با خروج پول توسط حقیقی‌ها همراه بودند به طوری که در یک هفته گذشته شستا با خروج پول حدود 60 میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه بود. نماد شستا به طور میانگین در بیست روز گذشته به شدت شاهد خروج پول بوده است.

بورس

 

فارس دیگر هلدینگ برزگ بازار سرمایه روزگار خوبی را در این مدت سپری نکرده است و با فروشهای حقیقی همراه بوده است. این نماد شاهد خروج ارقام بالای 10 میلیارد تومان در روز توسط حقیقی‌ها در کمتر از 20 روز گذشته بوده است.

بورس

 

شپنا و شبندر هم از گروه فرآورده های نفتی، راه دیگر بزرگان را در پیش گرفته‌اند و با خروج حقیقی‌ها هر روز رنگ قرمزی را بر تابلوی معاملاتی خود ثبت می‌کنند.

شپنا هم با رمقی و خروج پول همراه است تا از دیگر رقبای بازار برای خروج پول جا نماند.

 

اما در مقابل شبندر نسبت به هم گروه خود اوضاع بهتری داشته است و در این بازار خونین رنگ روز هایی را شاهد ورود پول حقیقی بوده است.

بورس

 

بورس

اما لیدر سنتی بازار، خودرو، این نماد پر حاشیه و نه چندان قدیمی بورسی که به گفته  فعالان بازار برای تشخیص روند شاخص باید همیشه گوشه چشمی به این نماد داشت. البته این مطلب به عنوان یک رسم غلط در بازار بر سر زبان‌ها افتاده است. خودرو هم با اخبار و حواشی ارزش گذاری سهام‌های زیر مجموعه چند صباحی شاهد ورود پول‌های کوچک می‌شود.

 اما گویی به جای واگذاری سهام های زیر مجموعه خود سهم خودرو در حال واگذاری است و شاهد افت قیمت این نماد هستیم. نمادی که محصولاتش همچون دیگر شرکت‌ها در بازار به بیشترین قیمت عرضه می‌شوند اما ارزش سهمشان به کمترین قیمت می‌رسد. عده‌ای از فعالان بازار تصمیمات خلق الصاعه وزارت صمت برای گروه خودرویی را عامل این وضعیت می‌دانند.

بورس

 

بانک ملت هم به عنوان لیدر بانکی‌ها یکی دیگر از بزرگان است که با بی‌مهری حقیقی‌ها و بازار مواجه شده است. این بانک با خبرهای برجامی گره خورده است به نحوی که با هر خبر یا شایعه از برجام شاهد ورود و یا خروج پول از این نماد هستیم.

فعالان بازار می‌گویند بازار فراموش کرده است که نرخ تسعیر بانک‌ها قرار است در حدود 90 درصد نرخ نیمایی باشد. اما معامله‌گران با موج هیجان فروش همراه می‌شوند و خریداران هم تا زمان فروکش کردن این هیجان اقدام به خرید نمی کنند.

بورس