به گزارش اکوایران، بهای سنگ آهن آسیا در شروع هفته جدید همزمان با دریافت اخبار خوب افزایش محدودی داشت به نحوی که هر تن سنگ آهن عیار ۶۲ درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز دوشنبه ۸ اوت با افزایش روزانه یک دلار و ۸۵ سنتی با نرخ  ۱۰۸ دلار و ۸۰ سنت مورد معامله قرار گرفت.

یک تاجر چینی عامل رشد بهای سنگ‌آهن را بهبود بازار مقاطع طویل فولادی در این کشور عنوان  کرد و گفت ظرف هفته‌های اخیر نوردکاران چینی با بهبود تقاضا روبرو شده‌اند و با وجود قرارگیری در زمان رکود فصلی اما از میزان موجودی میلگرد در انبار تولیدکنندگان کاسته شده است.

البته برخی دیگر از منابع پلتس بازگشت سنگ‌آهن به مسیر رشد نرخ را ناشی از سیگنال‌های روانی می‌دانند و نسبت به ادامه این روند تردید دارند.  

بهای منصفانه زغال‌سنگ در چین

در هشتم ماه اوت زغال سنگ متالورژیک آسیا، فوب استرالیا رشدی 0.25 درصدی داشت و با نرخ 203دلار و 50 سنت به فروش رفت، پلتس دلیل این رشد اندک نرخ را بهبود تقاضا در این بازار عنوان کرد. اما در این روز بهای همین محصول تحویل بنادر چین رنج کشید و بدون تغییر با نرخ 290 دلار معامله شد.

پلتس در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد و به نقل از یکی از فعالان بازار زغال‌سنگ کک‌شو آورده است قیمت زغال‌سنگ ظرف هفته‌های اخیر اصلاح شده و به سطح منصفانه‌ای رسیده است، این موضوع باعث می‌شود تا در این سطح جدید قیمتی تقاضا برای زغال افزایشی باشد.

البته وضعیت نامشخص بازار فولاد در چین باعث شده تا همچنان برخی تجار و تولیدکنندگان در خریدهای خود دست به عصا و محتاطانه عمل کنند. در عین حال کاهش بهای مواد اولیه فولادسازی در هفته‌های اخیر به بهبود حاشیه سود این بخش کمک کرده است.

قراضه به سقف قیمتی خورد؟

پلتس ترکیه نیز از استمرار روند رو به رشد بهای قراضه وارداتی به ترکیه در اولین روز از هفته جاری یعنی دوشنبه هشتم اوت خبر داد؛ به نحوی که بهای این محصول با افزایشی 5 دلاری به 385 دلار به ازای هر تن رسید. یکی از فعالان این بازار به منابع پلتس گفت فروشندگان قراضه سطح قیمتی 400 دلار را برای فروش محصول خود در نظر دارند، اما با توجه به جو کاهشی حاکم بر بازار مقاطع فولادی رسیدن به این سطح بعید به نظر می‌رسد. بهای میلگرد در اغلب بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته و نمی‌توان انتظار داشت که نوردکاران ترکیه‌ای بتوانند با تکیه بر رشد بهای قراضه محصول تولیدی خود را گران بفروشند. این موضوع از افت بهای میلگرد در این بازار حمایت می‌کند.