به گزارش اکو ایران، با انتشار گزارش عملکرد ماهانه تیرماه شرکت سیمان مازندران در سامانه کدال، به بررسی و تحلیل صورت های مالی تلفیقی این مجموعه مالی پرداخته‌‌ایم. سمازن به نسبت ارزش بازاری، دهمین نماد صنعت سیمان بورس تهران است. این شرکت در 4 ماهه ابتدایی امسال به نسبت مدت مشابه در سال قبل 24.6 درصد افزایش فروش داشته است. سیمان مازندران در شش ماهه اول سال مالی گذشته با 278 میلیارد تومان سود خالص، به نسبت مدت مشابه در سال قبل آن 83.8 درصد افزایش سود خالص داشت. بازدهی نماد سمازن از ابتدای سال تا 12 مرداد ماه منفی 7 درصد بوده که با توجه به پرداخت سود نقدی و افزایش سرمایه‌ای که داشت، به نسبت شاخص صنعت سیمانی عملکرد مناسبی داشته است.

آشنایی با شرکت سیمان مازندران

شرکت سیمان مازندران در گروه صنعت سیمان، آهک و گچ با نماد «سمازن» در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است. این شرکت در شهریور ماه سال 99 توانسته خود را در تابلوی فرعی بازار اول جای دهد، این امر سبب رونق سهام در بازار سرمایه و بهره مندی از معافیت مالیاتی گردید. شرکت سمازن در بین شرکت‌های فعال در صنعت سیمان 2.9 درصد از کل تحویل بازار داخلی را به خود اختصاص داده است. شرکت با انجام اقداماتی در تلاش است که وضعیت فروش داخلی خود را بهبود بخشد، همچنین نقدینگی لازم برای تداوم فعالیت و توسعه از طریق منابعی همچون سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، فروش سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش سرمایه و ابزار‌های بدهی و تسهیلات تأمین می‌گردد. شرکت در داخل کشور به استان مازندران و گلستان و در خارج از کشور به کشور‌های قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان، روسیه و سایر کشورهای آسیای میانه، سیمان صادر می‌کند. محصولات تولیدی شرکت بطور مستقیم یا از طریق عاملین فروش سیمان، به مصرف ‌کنندگان نهایی عرضه می‌شود. در سال جاری بیشتر سودعملیاتی شرکت به صورت نقد در شرکت در جریان بوده و شرکت از این طریق می‌تواند برای توسعه خود در شرکت‌های فرعی خارج از بورس و فرابورس و سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری کند. رشد 40 درصدی درآمد عملیاتی ناشی از افزایش نرخ محصولات، تغییرات کیفیت محصول تولید شده و همچنین اعمال سیاست‌های توزیع مویرگی و شبکه‌ای فروش و کنترل و تنظیم بازار می‌باشد که سبب افزایش سودآوری شرکت در دوره مالی 1400 شده، همچنین افزایش حاشیه سود شرکت، نشان از کیفیت سودآوری آن دارد.

فروش ماهانه سیمان مازندران

محصولات اصلی شرکت سیمان مازندران کلینکر، سیمان پاکتی و فله ای تیپ 1 و 2 است. این شرکت در 4 ماهه ابتدایی امسال توانست 565 میلیارد تومان فروش داشته باشد که به نسبت همین 4 ماهه در سال قبل که453 میلیارد تومان فروش داشته 24.6 درصد افزایش داشته است. افزایش فروش در فروردین ماه و تیر ماه که به اوج خود رسیده است با توجه به محدودیت های صادراتی محصولات سیمانی نشان دهنده توانایی این شرکت در پیدا کردن بازار فروش و افزایش تولید است.

عملکرد مالی 6 ماهه اخیر شرکت سیمان مازندران

سال مالی شرکت سیمان مازندران منتهی به شریور ماه است. به همین دلیل ما از گزارش صورت های مالی تلفیقی 6 ماهه این مجموعه برای این تحلیل استفاده کردیم که منتهی به خرداد 1401 است. در این شش ماهه مجموعه سیمان مازندران 573 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است که بخش زیادی از آن مربوط به فروردین ماه است. درآمد عملیاتی این شرکت در این شش ماهه به نسبت مدت مشابه در سال قبل 40 درصد رشد داشته است. این افزایش درآمد ها در کنار افزایش بهای تمام شده ولی با نسبت کمتری از درآمد ها سود ناخالص این شرکت را به 313 میلیارد تومان رسانده است. این سود ناخالص 52 درصد بیشتر از 6 ماهه مشابه در سال قبلی است. در نهایت سود خالص شرکت به 278 میلیارد تومان در این دو فصل از سال مالی رسید که 83 درصد از سود 151 میلیارد تومانی زمستان 99 و بهار 1400 بیشتر است.

بازدهی نماد سمازن از ابتدای امسال

نماد سمازن از نظر بازده قیمتی با افت 6.9 درصدی در 9 ماه گذشته همراه است. اما بازده نقدی و تأثیر افزایش سرمایه بر قیمت نیز مهم است. دلیل اینکه این بار از دوره بلند تری برای بررسی بازده نماد استفاده کردیم روند رشد این نماد است. روند رشد قیمتی نماد از بهمن ماه آغاز شد و در اسفند ماه و روز های ابتدایی فروردین به اوج خود رسید. در اسفند ماه نماد سمازن توانست 10.8 درصد رشد کند اما فروردین ماه با برگذاری مجمع، نماد با 27 درصد کاهش قیمت بازگشایی شد که 200 تومان آن بخاطر سود نقدی بود و مابقی مربوط به اخبار و افزایش سرمایه ی سهم بود.در خرداد ماه که شاخص بورس تهران با افت همراه بود، نماد سمازن از پر بازده ترین نمادهای بازار بود و 11.7 درصد افزایش قیمت داشت.

صورت‌های مالی این مجموعه و فروش ماهانه این شرکت حاکی از توانایی و پتانسیل های سیمان مازندران برای افزایش سودآوری دارد. از طرفی با در نظر گرفتن مجموع بازدهی نقدی و قیمتی سهام سمازن می بینیم که بازدهی این نماد به نسبت صنعت سیمانی ها قوی بوده و حتی در ماه های نزولی بازار توانسته رشد کند و به سرعت کاهش قیمت ناشی از مجمع را جبران کرد.