به گزارش اکوایران وال‌استریت هفته منتهی به روز جمعه دوازدهم اوت را سبزپوش به پایان رساند، عقب‌نشینی تورم ایالات متحده آمریکا برای ماه ژوئیه و انتظار کاهش سیاست‌های تهاجمی از سوی فدرال رزرو برای مهار تورم عامل اصلی افزایش ارزش شاخص‌های اصلی بورسی در وال استریت بود. در روز جمعه دوازدهم اوت شاخص داو جونز رشد 1.27 درصدی، شاخص نزدک افزایش 2 درصدی و شاخص S&P500 رشدی 1.73 درصدی را به ثبت رساندند.

ثبت چهارمین هفته مثبت S&P500 با کاهش تورم در آمریکا

بر ارزش شاخص S&P500 ظرف یک هفته اخیر بالغ بر 3.26 درصد افزوده شد و ارش آن به 4280 واحد رسید که البته این رقم نسبت به ارزش آن در زمان مشابه در سال قبل 4.2 درصد کمتر بود. روز چهارشنبه دهم ماه اوت شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه ژوئیه در آمریکا برابر 8.5 درصد اعلام شد که این رقم از پیش‌بینی تورم نظرسنجی رویترز حدود 0.2 درصد کمتر بود و در عین حال میزان رشد تورم ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن 0.6 درصد کاهش داشت. به این تریب می‌توان اذعان کرد که اقتصاد ایالات متحده آمریکا با فروکش تورم روبرو است.  

کاهش تورم در ایالات متحده آمریکا برای ماه ژوئیه باعث شده تا احتمال افزایش 75 واحدی نرخ بهره در آمریکا برای ماه سپتامبر به 50 واحد کاهش داشته باشد. این موضوع با انتظار بهبود رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا زمینه بهبود رشد اقتصادی در این کشور را فراهم کرده است.

عقبگرد تورم، به بهبود انتظارات فعالان بازار انجامید

تیم گریسکی، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در Inverness Counsel در نیویورک، در خصوص کاهش تورم ماهانه در ایالات متحده آمریکا گفت: این کاهش تنها یک عدد است، اما مطمئنا باعث می‌شود سرمایه‌گذاران احساس بهتری داشته باشند، این حس به‌خصوص میان فعالان بازار که دارایی خود را در کف قیمتی خریداری کرده‌اند به مراتب بیشتر است.

وی افزود: به عقیده من برای پایان روند نزولی در بازار سهام آمریکا زود است، احتمالا همچنان باید منتظر اخبار منفی از اقتصاد بود، اما می‌توان گفت که ما کف قیمت‌ها را پشت‌سر گذاشته‌ایم. میانگین صنعتی داوجونز نیز در هفته اخیر رشدی 2.9 درصدی و در بازه زمانی یک ماه اخیر افزایشی 9.7 درصدی را به ثبت رساند.

 صعود 15 درصدی ارزش نزدک

شاخص نزدک نیز برای چهارمین هفته متولی هفته منتهی به روز جمعه دوازدهم اوت را افزایشی به پایان رساند. این شاخص در بازه زمانی یک هفته اخیر رشدی 2.7 درصدی و ظرف یک ماه اخیر افزایشی 15.65 درصدی داشت.

اگرچه انتظار کاهش سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال رزرو عامل رشد ارزش شاخص‌های اصلی بورس آمریکا بود، اما تحلیلگران خاطر نشان می‌کنند که فدرال رزرو برای مهار تورم همچنان به سیاست انقباضی خود ادامه می‌دهد.

دک مولارکی، مدیر عامل استراتژی سرمایه گذاری و تخصیص دارایی در SLC Management در بوستون گفت: بازارها مطمئنا این هفته خبرهای خوبی درخصوص تورم دریافت کردند. اما ماموریت کنترل تورم انجام نشده است.

به گفته مولارکی، تورم تا پایان سال جاری ممکن است به 7 درصد یا کمی کمتر کاهش یابد، اما این رقم با هدف تورم 4 درصدی فدرال رزرو فاصله زیادی دارد. بنابراین همچنان وضعیت در بازارها به مراتب دشوار خواهد بود.