به گزارش اکوایران، اقتصاد چین در ماه ژوئیه به طور غیرمنتظره‌ای کند شده است، فعالیت کارخانه‌ها کاهش یافته و داده‌های خرده‌فروشی‌ها به دلیل اصرار دولت بر اجرای سیاست کرونا صفر و بحران بخش املاک در چین تحت فشار قرار گرفته است.

اقتصاد چین در ژوئیه ضعیف‌تر شد

بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین میزان تولید صنعتی در ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه در سال قبل 3.8 درصد رشد کرد که این رقم کمتر از رشد 3.9 درصدی این شاخص در ماه ژوئن بود؛ در عین حال تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که میزان تولید صنعتی چین در ماه ژوئیه رشدی 4.6 درصدی را به ثبت برساند.  

داده‌های خرده‌فروشی چین نیز در ماه ژوئیه رشدی 2.7 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشتا که این رقم از پیش‌بینی رویترز که رقم 5 درصد را پیش‌بینی کرده بود کمتر و نسبت به این داده در ماه ژوئن نیز کمتر بود.

کاهش نرخ بهره پس از انتشار داده‌های منفی اقتصادی در چین

جولیان ایوانز پریچارد، اقتصاددان ارشد چین در کپیتال اکونومیکس، گفت: داده‌های ژوئیه نشان می‌دهد که بهبود اقتصاد چین پس از اتمام قرنطینه سختگیرانه شانگهای از میان رفته است. در این شرایط تحریم وام مسکن در این کشور باعث وخامت در بخش املاک چین شده است.

بانک خلق چین در حال حاضر با افزایش حمایت‌های اقتصادی به دنبال کاهش این داده‌های منفی است؛ اما احتمالا این سیاست‌های انبساطی کمتر از گذشته بتواند اقتصاد چین را به مسیر رشد بازگرداند و درواقع این حمایت‌ها برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد کافی نیست.

انتشار داده‌های منفی از اقتصاد چین باعث شد تا بازار سهام این کشور وارد مسیر کاهشی شود، هر چند وعده کاهش نرخ بهره از رشد مجدد بازار سرمایه در چین حمایت کرد.

با این وجود تصمیم بانک خلق چین برای کاهش نرخ بهره باعث شد تا از ارزش یوآن کاسته شود که این موضوع خود سیگنال منفی دیگری برای بازارهاست.