بازار سهام مرداد ماه را هرطوری که بود تمام کرد و با شروع خوب در شهریور ماه به امید روزهای خوب پیش می‌رود. در طول چند روز اخیر شاهد انتشار گزارشات ماهانه شرکت‌ها هستیم که در سامانه کدال منتشر می‌شود.

داستان برجام و به همراه حواشی فولاد در کنار عرضه و قیمت گذاری خودرو در بورس کالا و شروع معاملات نماد استقلال آن هم با قیمت 400 تومانی از جمله اتفاقات مهم بازار محسوب می‌شود. رئیس سازمان بورس هم از افزایش دامنه نوسانی از هفته پیش رو خبر داده است و قرار است دامنه نوسان به مثبت و منفی 7 درصد در طول روز برسد و این رویه تا رسیدن به دامنه 10 درصدی ادامه دار خواهد بود.

در نمودار تکنیکالی شاخص مشاهده می‌کنیم که در انتهای هفته پیش بازار به خوبی به محدوده میانگین 200 روزه خود واکنش مثبتی نشان داده است و با اصلاح نیمی از روند صعودی پیشین خود در حال مثبت شدن است.

البته خیلی زود است بخواهیم در خصوص تغییر روند منفی بازار صحبت کنیم و بگوییم که بازار اصلاح را تمام کرده است و حالا باید به فکر صعود شاخص بود.

اما وقتی پای صحبت تکنیکالیست‌ها می‌نشینیم از احتمال تشکیل یک الگوی کلاسیک قدیمی با عنوان الگوی دو قلوی کف صحبت به میان می‌آید. ولی هنوز آن را تایید نمی‌کنند، که در تصویر با فلش‌های سبز رنگ مشخص شده است. اهالی علاقمند به تحلیل بنیادی کماکان اعتقاد دارند که بازار ارزنده است و شاخص پایین‌تر از این قیمت‌ها نخواهد آمد. سؤال این است که چرا بازدهی مرداد ماه بورس از تورم ماه جا مانده است. تحلیلگران بنیادی به سایر بازارهای مالی همچون دلار و سکه هم اشاره می‌کنند که از این تورم عقب افتاده است و برای سرمایه گذاران بازدهی نداشته است.

برای بازار این انتظار وجود دارد که تا حوالی پاییز مسیر سبزی را طی کند و این مسیر هم در صورت تداوم تا پایان سال ادامه دار باشد، چرا که پس از گذشت 5 ماه از سال 1401 و ورود به ششمین ماه سال بازدهی شاخص در حوالی 2 درصد مثبت بوده است.

در روزهای اخیر نیز برآیند ورود پول حقیقی‌های بازار سرمایه به نمادها درحال افزایش و مثبت شدن است، هر چند که این ارقام کم است ولی می‌تواند نقطه‌ی امیدی برای بازار باشد.

42