به گزارش اکوایران، در هفته اخیر شاخص کل بورس در مجموع 45 هزار و 729 واحد پائین آمد و به رقم یک میلیون و 410 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز افت 4 هزار و 529 واحدی را ثبت کرد. آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بازدهی هفتگی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 2 هزار و 155 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 410 هزار واحد رسید. شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 45 هزار و 729 واحد پائین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 3 درصد شود.

افت شاخص هم‌ وزن

در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل هم‌وزن مشابه شاخص کل بود. روز شنبه نزول کرد و سپس روز یکشنبه رشد کرد و دو روز بعدی را نزولی پشت سر گذاشت و روز چهارشنبه رشد 2 هزار و 805 واحدی داشت. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 4 هزار و 529 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 386 هزار و 755 واحد رسید و بازدهی منفی یک درصدی را ثبت کرد که نسبت به رشد 4.5 درصدی هفته پیشین نزول قابل توجهی داشته است.

بورس هفته

پیش بینی بورس هفته

شاخص بورس در هفته اخیر روند نزولی داشت و به کمترین سطح در دو هفته اخیر رسید. این نزول با افت ارزش معاملات خرد به کمترین سطح در دو هفته اخیر همزمان شده است. به علاوه روند خروج پول حقیقی ادامه یافته است. افت و خیز شاخص کل بورس تهران با ورود و خروج نقدینگی حقیقی همبستگی بالایی دارد و رشد خروج پول حقیقی سیگنال منفی مهمی برای معامله‌گران است. تا پایان معاملات روز سه‌شنبه رکورد 5 روز خروج پول حقیقی ثبت شد و روز چهارشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد.

در مجموع کل هفته هزار و 230 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 246 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 645 درصدی داشته است، به عبارت دیگر خروج سرمایه 7 برابر بیشتر شده است.

ناظران و فعالان بازار سهام در توضیح چرایی نزول بازار به افزایش ریسک‌های بازار اشاره می‌کنند. نوسانات قیمت ارز، بی ثباتی تصمیمات اقتصادی دولت سیزدهم، نگرانی درباره کمبود انرژی در 6 ماهه دوم سال و عدم شفافیت سیاست‌های ارزی دولت از جمله این ریسک‌های سیستماتیک است.

بازار در شرایطی قرار گرفته که برای رشد به اخباری نیاز دارد که از ریسک‌های آن بکاهد. هر چه به موعد مذاکرات برجامی – هشتم آذر ماه- نزدیک می‌شویم حساسیت بازارها به مواضع مقامات ایران و کشورهای 4+1 بیشتر می‌شود. اما اخبار مربوط به مذاکرات و مواضع دیپلمات‌ها نشانه‌های مثبتی برای بازارها ندارد.

در این میان انتشار نقشه راه وزارت اقتصاد نیز نتوانست بر انتظارات تأثیر مثبتی بگذارد. در خلاصه این نقشه راه که منتشر شده است برنامه روشنی درباره بازار سهام دیده نمی‌شود و به ابهامات اقتصاد ایران پاسخی نداده است. بنابراین با آن که هر از چندی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس در حمایت از سهامداران و لزوم همسویی سیاست‌های پولی و مالی صحبت می‌کنند اما در عمل شاهد تغییر محسوسی نبوده‌ایم. به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین ریسک بازار سهام محافظه‌کاری دولت مستقر است که انتظارات نسبت به سیاست خارجی آن منفی است. دولتی که نتوانسته به وعده‌های خود درباره بورس جامه عمل بپوشاند. بازی اهالی سیاست با بورس به بازی چماق و هویج شبیه شده است، وعده‌های مقامات عملی نمی‌شوند و سرمایه‌های سهامداران یا دود می‌شوند و به هوا می‌روند یا از بازار سهام فرار می‌کنند و راهی بازارهای دیگر و حتی کشورهای دیگر می‌شوند. 

در چنین شرایطی اگر دولت بتواند سیاست‌های ارزی را شفاف‌تر کند و در مذاکرات هسته‌ای به دستاوردهای عینی برسد می‌تواند انتظارات در بازارها را تعدیل کند. در غیر اینصورت درهای تالار بورس همچنان بر پاشنه نزول و سقوط خواهد چرخید.  

11