به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس  امروز  –دوشنبه 15 آذر- به روند بازار سهام در روز کاری قبل نگاه می‌کنیم.  روز یکشنبه نماگرهای بازار سهام رشد کردند. شاخص کل صعود 8 هزار و 486 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 430 واحد رشد کرد. شاخص کل فرابورس نیز 74 واحد بالا آمد.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 247 نماد رشد قیمت و 233 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 50 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 48 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس گروه صنعتی سپاهان (فسپا)، شرکت سیمان شرق (سشرق) و شرکت سیمان سپاهان (سپاها) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ صنعتی بهپاک (بهپاک)، توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن) و شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای لبوتان (شرکت بوتان)، غدام (شرکت خوراک دام پارس) و خریخت (شرکت ریخته گری ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ریل سیر کوثر (حسیر)، شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) و شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 57 میلیارد تومانی بسته شد. در پایان معاملات یکشنبه 32 نماد صف فروش و 32 نماد صف خرید داشتند.  ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 51 درصد کاهش یافت و 167 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 243 درصد رشد کرد و در رقم 110 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

بیشترین تقاضاها

در روز یکشنبه نماد کالا (شرکت بورس کالای ایران) با صف‌ خرید 22 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کالا، نمادهای فرابورس (شرکت فرابورس ایران) و مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 50 میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته بورس به تعادل نسبی رسید و شاخص کل پس از 4 روز سبزپوش شد. نیمی از نمادهای بازار رشد قیمت داشتند و شاخص هم وزن نیز افزایش یافت. با این حال برای هفتمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار 155 میلیارد تومان بود.

روز گذشته باز هم اغلب معامله‌گران حقیقی استراتژی صبر و انتظار را در پیش گرفتند. ارزش معاملات کل بازار سهام نسبت به روز شنبه 13 درصد کاهش یافت، این در حالی است که روز شنبه نیز –نسبت به روز چهارشنبه- افت 7 درصدی داشت. ارزش معاملات خرد نیز که در روز شنبه کاهش 5 درصدی را پشت سر گذاشته بود، دیروز با افت 7 درصدی به کمترین سطح در 6 ماه اخیر سقوط کرد.

به نظر می‌رسد اغلب معامله‌گران طی روزهای اخیر دست از خرید کشیده‌اند و منتظر به تعادل رسیدن بازارها هستند. از یک سو برخی از معامله‌گران در انتظار ادامه مذاکرات برجامی ایران و قدرت‌های جهانی در هفته آینده هستند و از سویی دیگر در انتظار کاهش تلاطمات بازارها هستند. طی روزهای گذشته نرخ ارز و قیمت سکه و طلا روند صعودی داشته و بازارهای دارایی نوسانات شدیدی را پشت سر گذاشتند.

بعضی از ناظران بازار رشد قیمت‌ها در بازار سهام را نیز تحت تأثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی می‌دانند. تحلیل‌گران تکنیکی نیز از سطح حمایت قدرتمند شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 330 هزار واحد صحبت می‌کنند. حال باید دید رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی موجب رشد قیمت‌ها در بورس نیز می‌شود یا تنها صعودی یک روزه را پشت سر گذاشته است. گروهی از تحلیل‌گران معتقدند علت العلل رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی رشد نقدینگی در اقتصاد ایران است و نوسانات شدید متأثر از تغییر انتظارات است. انتظارات تورمی افزایش یافته و موجب رشد قیمت‌ها شده است بنابراین این رویه در بازار سهام نیز اثر فزاینده بر قیمت سهام شرکت‌های بورسی دارد. گروهی دیگر نیز معتقدند رشد انتظارات تورمی لزوما موجب رشد قیمت‌ها در بورس نمی‌شود، زیرا با توجه به کاهش اعتماد به بازار سهام، رشد انتظارات تورمی تنها به کوچ سرمایه از بورس به بازارهای موازی منجر خواهد شد.  

پیش بینی بورس