به گزارش اکوایران، شرکت‌ توسعه‌دهنده املاک چینی اورگراند در هفته گذشته برای اولین مرتبه به‌طور رسمی به‌عنوان یک نکول‌کننده شناخته شد؛ بلومبرگ در گزارشی که منتشر کرد این نکول را آخرین نقطه عطف در درام مالی این غول در آستانه ورشکستگی چینی اعلام کرد که احتمالا به بازسازی عظیم در بدهکارترین شرکت توسعه‌دهنده جهان ختم می شود.

در هفته گذشته موسسه فیچ شرکت اورگراند اعلام کرد که این شرکت چینی از پرداخت سود 2 کوپن در پایان مهلت مقرر برنیامده و نکول کرده است. در عین حال این شرکت 19.2 میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری دارد که احتمال نکول این اوراق در زمان سررسید اوراق وجود دارد. به این ترتیب موسسه فیچ این غول چینی را در آستانه ورشکستگی اعلام کرد. این کاهش رتبه تنها شامل حال اورگراند نشد و موسسه فیچ شرکت کاسیا (Kaisa) را نیز که نتوانست در هفته گذشته از پس بازپرداخت اوراق قرضه 400 میلیون دلاری خود در زمان سررسید برآید را در زمره شرکت‌های در آستانه ورشکستگی قرار داد.  

برآورد می‌شود که میزان اوراق قرضه دلاری فروخته شده توسط اورگراند و کاسیا به 15 درصد کل اوراق قرضه فروخته شده توسط شرکت‌های توسعه‌دهنده چینی برسد.

قربانیان سیاست شی جین پینگ

چند ماهی است که تحلیلگران نسبت به خطر ورشکستگی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چینی هشدار می‌دهند، در این شرایط برخی تحلیلگران این شرکت‌ها را قربانی تغییر سیاست رئیس‌جمهور چین در خصوص بازار املاک این کشور تلقی می‌کنند و از اورگراند به‌عنوان بزرگترین قربانی تصمیم شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای تغییر سیاست وام‌دهی بانک‌های چینی به بخش املاک چین می‌دانند.

طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، از ابتدای سال 2021 تانیمه نوامبر امسال، وام‌گیرندگان چینی 10.2 میلیارد دلار اوراق قرضه خارج از کشور را نکول کرده‌اند که شرکت‌های املاک و مستغلات سهم 36 درصدی از کل اوراق نکول شده را به خود تخصیص می‌دهند.

کم‌توجهی بازار به خبر نکول اورگراند و کاسیا

ورشکستگی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چین اثرگذاری بلند مدتی بر بازارهای مالی و کالایی دنیا دارد. با این وجود در روز پنج‌شنبه و جمعه بازارهای واکنش اندکی به خبر نکول این دو شرکت توسعه‌دهنده املاک چین نشان دادند. این واکنش محدود از این رو بود که ظرف ماه‌های گذشته نکول این شرکت‌ها پیش‌بینی شده بود و در نهایت فعالان بازار به این نتیجه رسیدند که دولت چین احتمالا از ورشکستگی این شرکت‌ها جلوگیری کرده و یا با اقدام حمایتی جایگزین تاثیر آن بر بازارها را به حداقل ممکن می‌رساند.  

سیاست‌گذاران چینی در هفته‌های اخیر الزامات ذخیره مالی برای ارائه وام در موسسات مالی این کشور را کاهش داده‌اند و از تعدیل محدودیت‌های املاک و مستغلات خبر داده‌اند. در عین حال دولت چین خبر از دسترسی بیشتر شرکت‌های با رتبه بهتر توسعه‌دهنده املاک چین به منابع مالی داد. این دست اقدامات باعث شده تا واکنش بازارهای کالایی به خبر احتمال ورشکستگی این شرکت‌های چینی محدود شود.

دولت چین مانع ورشکستگی اورگراند نمی‌شود

ظرف ماه‌های گذشته که خبر احتمال ورشکستگی اورگراند مطرح و موضوع قیاس این ورشکستگی با بحران مالی آمریکا در سال 2008 قیاس شد؛ برخی تحلیلگران بر این باور بودند که احتمال حمایت دولت چین از این غول ساختمانی چینی و جلوگیری از ورشکستی آن وجود دارد و همین موضوع نیز باعث شد تا واکنش بازارها به خبر ورشکستگی این شرکت به حداقل برسد.

علی‌رغم پیش‌بینی‌ها مقامات چینی در هفته گذشته اعلام کردند، قصد نجات اورگراند را که امروز تبدیل به یک امپراتوری مالی با قدمت 25 سال شده را ندارند. در روز پنجشنبه، یی گانگ، رئیس بانک خلق چین در پیامی ویدیوئی اعلام کرد وضعیت اورگراند یک رویداد طبیعی در بازار است و باید با روش‌های مبتنی بر اصول بازار با آن برخورد کرد.

 این شرکت چینی تا به حال بدهی 300 میلیارد دلاری خود را فاش کرده و البته پیش از این عنوان کرده بود با طلبکاران خارج از چین نیز تعاملی مناسب خواهد داشت. البته این شرکت در خصوص چگونگی این برخورد توضیح بیشتری نداده است.