به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس در هفته گذشته روند نزولی داشت و کانال 1.3 میلیونی را از دست داد. در اولین روز هفته شاخص کل 4 هزار و 941 واحد افت کرد و به محدوده یک میلیون و 344 واحد سقوط کرد. شاخص کل بورس روز یکشنبه افت 23 هزار و 730 واحدی را پشت سر گذاشت و روز دو‌شنبه با افت 25 هزار و 249 واحدی وارد کانال 1.2 میلیونی شد. سه‌شنبه بازهم شاخص نزول کرد و کاهش 3 هزار و 745 واحدی را ثبت کرد. اما شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته اخیر هزار و 377 واحد صعود کرد و تا سطح یک میلیون و 293 هزار واحد بالا آمد.

آیا روند نزولی بورس تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بازدهی منفی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 56 هزار و 173 واحد پائین‌تر ایستاد تا پس از یک هفته وقفه بازدهی هفتگی بورس بار دیگر منفی شود. بازدهی هفته  شاخص بورس منفی 4 درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز نزول کرد. شاخص هم‌وزن در تمامی روزهای هفته روند نزولی داشت و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 19 هزار و 84 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 344 هزار و 506 واحد رسید و بازدهی منفی 5 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس هفته

در شرایطی به استقبال معاملات هفته آینده می‌رویم که بورس با نزول قیمت‌ها و مازاد عرضه دست و پنجه نرم می‌کند. در تمامی روزهای کار هفته اخیر معاملات بازار با مازاد عرضه بسته شد. علاوه بر این،  بورس با موجی از خروج سرمایه مواجه است.

در هفته گذشته میزان خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام نسبت به هفته پیشین رشد 100 درصدی داشت. ناظران بازار علت اصلی شدت گرفتن سقوط بورس را لایحه بودجه 1401 می‌دانند. در شرایطی که همگان بر بحران بی اعتمادی سهامداران به بازار سهام و سیاست‌های دولت اذعان دارند، لایحه بودجه 1401 نشان داد که دولت نه تنها سیاستی برای بازسازی اعتماد از دست رفته ندارد، بلکه در جهت عکس آن حرکت می‌کند.

افزایش نرخ انرژی صنایع بزرگ، افزایش مالیات ستانی (خصوصا تصمیم دولت برای اعمال مالیات بر صادرات) و پیش بینی دولت برای افزایش حق انتفاع از بخش معدن از جمله موارد لایحه بودجه بود که به بورس شوک منفی داد. می‌توان گفت تمامی بخش‌های بودجه که برای بورسی‌ها مهم است برای معامله‌گران سیگنال منفی داشت، به طوری که می‌توان گفت به شکل ناباورانه‌ای دولت به بازار سهام بی‌توجه بوده است.

در چنین شرایطی بسیاری از سهامداران تصمیم به خروج از بازار گرفتند و صف‌های فروش طویل‌تر از قبل شد. در پایان هفته اخیر رکورد 15 روز پیاپی خروج پول حقیقی ثبت شد. در این 15 روز کاری بیش از 5 هزار میلیارد تومان از بازار سهام خارج شد. تنها 10 درصد از این رقم وارد صندوق‌های درآمد ثابت شده است و باقی این نقدینگی به بازارهای دیگر مانند رمزارزها، سکه، طلا و ارز منتقل شده است. کارشناسان نقدینگی در جریان بازار رمزارزها را 100 هزار میلیارد تومان برآورد می‌کنند، اگر دولت –های دوازدهم و سیزدهم- موجب بی اعتمادی سهامداران به بورس تهران نمی‌شدند بازار با این میزان خروج سرمایه مواجه نمی‌شد و بازارهای دیگر نیز کمتر دچار تلاطم می‌شدند. با این حال نگاه سهامداران و معامله‌گران بازار همچنان به مذاکرات برجامی است و این امید وجود دارد که با بازگشت طرفین به برجام اقتصاد کشور به ثبات نسبی برسد. اما اگر برجام احیا نشود، با تیره‌تر شدن چشم انداز اقتصادی ایران، بازار سهام نیز توان جذب سرمایه‌ها را نخواهد داشت.  

پیش بینی بورس