به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 30 آذر ماه، 81 درصد نمادهای بازار سهام افزایش قیمت داشتند و شاخص کل 16 هزار و 925 واحد صعود کرد.

بورس

صعود نماگرهای بازار سهام

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی بیش از 5 هزار واحد افزایش یافت. این روند صعودی تا پایان معاملات امروز ادامه یافت و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 16 هزار و 925 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 318 هزار و 467 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند صعودی داشت و در پایان معاملات با رشد 4 هزار و 311 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 348 هزار و 214 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس  با 83 واحد افزایش به رقم 18 هزار و 523 واحد رسید.

بورس

مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات سه‌شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 50 درصد کاهش یافت و 84 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 75 درصد رشد کرد و در رقم 226 میلیارد تومان ایستاد. 

سهام کدما (شرکت معدنی دماوند) با صف‌ خرید 21 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کدما، نمادهای غنوش (شرکت نوش مازندران) و ثرود (شرکت سرمایه گذاری  مسکن  زاینده رود) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 21 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت  استان خراسان  رضوی)  و حآفرین (شرکت ریل پرداز نوآفرین) بیشترین صف فروش داشتند.

غلبه سمت صعودی بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 409 نماد رشد قیمت داشتند که 293 نماد بورسی و 116 نماد فرابورسی بودند. همچنین 83 نماد کاهش قیمت داشتند که 54 نماد بورسی و 29 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 81 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 17 درصد بازار افت قیمت داشتند.

تداوم خروج سهامداران

امروز برای نوزدهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 167 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

 در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شلرد (شرکت کود شیمیایی اوره لردگان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 11 میلیارد تومان بود. پس از شلرد، شستا (شرکت  سرمایه گذاری  تأمین اجتماعی) و زاگرس (شرکت  پتروشیمی  زاگرس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فملی»، «فولاد» و «فارس» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «کویر»، «فاما» و «خاهن» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «آریا» و «ارفع» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «غصینو» و «بمپنا» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در  جدول  پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و کالا و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، توسن و حسیر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

رکود معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار  سهام  به رقم 5 هزار و 767 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 101 میلیارد  تومان  بود که 19 درصد از ارزش کل معاملات بازار  سرمایه  را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 32 میلیارد تومان رسید که 53 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

 بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 69 میلیارد تومان بود.

پس از فولاد، نماد کالا بیشترین ارزش معاملات را داشت و فرابورس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و حسیر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام خودرو با تعداد 241 میلیون و 912 هزار و 83 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد فاذر تعلق داشت. نمادهای وبملت و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس