به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس در هفته گذشته روند صعودی داشت و از نیمه کانال 1.3 میلیونی بالا آمد. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 12 هزار واحد رشد کرد و وارد کانال 1.3 میلیونی شد. روز یکشنبه سقوط 13 هزار و 872 واحدی داشت و دوباره به کانال پائین‌تر سقوط کرد. روز دوشنبه شاخص 9 هزار و 841 واحد بالا آمد و به کانال یک میلیون و 300 هزار واحد برگشت.

روز سه‌شنبه شاخص کل با رشد 16 هزار و 925 واحدی جایگاه خود را در محدوده 1.3 میلیونی تثبیت کرد و در آخرین روز کاری هفته اخیر بیشترین رشد روزانه در 7 هفته اخیر را ثبت کرد و 40 هزار و 652 واحد بالا آمد و در سطح یک میلیون و 359 هزار واحد ایستاد. 

آیا روند صعودی بورس تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بورس

بازدهی مثبت بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 65 هزار و 775 واحد بالا‌تر ایستاد تا برخلاف هفته پیشین بازدهی هفتگی بورس بار دیگر مثبت شود. بازدهی هفته  شاخص بورس مثبت 5 درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز صعود کرد. در پایان هفته شاخص هم‌وزن 3 روز پیاپی صعودی را پشت سر گذاشت و در روز چهارشنبه نسبت به هفته پیشین 13 هزار و 258 واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم 357 هزار و 767 واحد رسید و بازدهی مثبت 3.8 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس هفته

در شرایطی به استقبال معاملات هفته آینده می‌رویم که شاخص بورس سه روز صعودی را پشت سر گذاشته است. در سه روز پایانی هفته شاخص کل نه تنها جایگاه خود در کانال 1.3 میلیونی را تثبیت کرد بلکه توانست از نیمه کانال نیز بالا بیاید. این در حالی است که در ابتدای هفته شاخص بین دو کانال 1.2 میلیون و 1.3 میلیون واحدی در رفت و آمد بود و به نظر می‌رسید سطح یک میلیون و 300 هزار واحد به عنوان یک سقف مقاومت محکم عمل می‌کند. اما پس از مصوبه 10 بندی ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از صنایع بورسی و تزریق نقدینگی از طریق صندوق تثبیت بازار سرمایه بورس تغییر روند داد. با این مصوبه بالاخره دولت ابراهیم رئیسی به بورسی‌ها یک سیگنال مثبت داد و موجب رشد قیمت‌ها شد هرچند که مواردی از این مصوبه به تصویب مجلس و گنجاندن آن در بودجه سال آینده نیازمند است. از آن جایی که مجلس یازدهم با دولت رئیسی همسو است این امیدواری در میان فعالان بازار ایجاد شده که بندهای مصوبه مورد تأیید مجلس قرار گیرد. اما ابهامات تصمیمات دولت و تناقضات آن در ماه‌های ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم به اندازه‌‌ای است که یک مصوبه ستادی توان بازسازی اعتماد از دست رفته معامله‌گران و سهامداران را نداشته باشد. دست کم تا زمانی که بندهای این مصوبه به مرحله اجرا نرسد نمی‌‌توان منتظر بازگشت سرمایه‌های خارج شده بود. در مجموع هفته گذشته میزان خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام نسبت به هفته پیشین افت 66 درصدی داشت. در سه روز پایانی هفته که شاخص روند صعودی داشت تنها در روز چهارشنبه روند تغییر مالکیت بازار تغییر کرد و شاهد ورود پول حقیقی به بورس بودیم.

همچنین در دو روز معاملاتی سه‌شنبه و چهارشنبه بازار با مازاد تقاضا بسته شد. روز چهارشنبه در پایان معاملات ارزش مازاد تقاضا 703 میلیارد تومان بود.  

به نظر می‌رسد که سیگنال مثبت دولت بر صنایع بزرگ بورس تأثیر مثبت داشته است. در سه روز اخیر اغلب نمادهای کامودیتی محور مانند گروه‌های فلزات، پتروشیمی و پالایشی رشد قیمت داشتند. رشد قیمت دلار نیمایی نیز بر صنایع معدنی، فولادی، پالایشی، پتوشیمی، فلزات و همچنین نمادهای بانکی تأثیر مثبت داشته است. با این وصف چشم انداز میان مدت بازار صعودی به نظر می‌رسد.

پیش بینی بورس