به گزارش اکوایران، اقبال به معاملات فلز سرخ در واپسین روزهای سال جاری میلادی افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که بهای مس در معاملات فروش فوری و آتی در بازارهای مختلف کالایی دنیا ظرف هفته پایانی سال نسبت به هفته قبل رشد داشت. بهای هر تن مس در فروش نقدی با تحویل فوری بورس فلزات لندن در روز پنج‌شنبه 23 دسامبر به 9 هزار و 606 دلار به ازای هر تن صعود کرد که این رقم نسبت به بهای معامله این فلز در روز پایانی هفته قبل رشد 0.9 درصدی داشت. در عین حال بهای هر پوند مس در معاملات آتی بورس شیکاگو نیز در دروز 23 دسامبر به 4.39 دلار صعود کرد که این رقم نسبت به نرخ معامله آن در هفته قبل رشد 2.14 درصدی داشت.

بهای فروش مس در روز پیش از شروع تعطیلات کریسمس سال جاری جاری میلادی نسبت به زمان مشابه در سال قبل یعنی 24 دسامبر 2020 در بورس فلزات لندن 23 درصد رشد داشته و به 9 هزار و 606 دلار به ازای هر تن رسیده است. اگرچه ظرف ماه‌های پایانی سال 2021 مس از روزهای اوج قیمتی خود در این سال فاصله گرفت اما همچنان این فلز با نرخی به مراتب بالا مورد معامله قرار گرفت. استمرار تقاضای قوی برای مس به‌خصوص از سوی چینی‌ها و در عین حال برآورد افزایش تقاضا برای آن از سوی سایر مصرف‌کنندگان باعث شد تا بر رونق بازار این فلز در سال جاری میلادی افزوده شود. در این شرایط افزایش تورم جهانی و افت عرضه نیز با حمایت قیمتی از این فلز زمینه اوج‌گیری قیمت این فلز را مهیا کرد.  

بیشترین نرخ معامله مس در سال 2021 ظرف ماه مه رقم خورد که بهای هر تن مس در معاملات آتی بورس نیویورک به 4.76 دلار به ازای هر پوند برابر 10 هزار و 476  دلار به ازای هر تن رسید. این رشد قیمتی متاثر از افزایش تقاضا برای فلز سرخ به خصوص از سوی دومین اقتصاد برتر دنیا یعنی چین رقم خورد و کاهش قابل ملاحظه ذخایر مس در انبارهای بورسی نیز به آن دامن زد.

اختلال در عرضه مس معدنی از سوی شیلی و پرو به‌عنوان دو تولیدکننده برتر مس معدنی در دنیا، طرح نوسازی زیرساخت در ایالات متحده آمریکا که از سوی جو بایدن رئیس‌جمهور جدید منتخب این کشور مطرح شد و فشار جهانی برای حرکت به‌سمت گسترش استفاده از انرژی‌های پاک مهم‌ترین دلایل اوج‌گیری بهای مس در بازارهای جهانی ظرف سال 2021  بود. به این ترتیب باید اذعان کرد که سال جاری میلادی که به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود سالی پرتلاطم برای فلز سرخ بود.

در این شرایط با توجه به درگیری جامعه بومی در پرو با معدنکاران مس و انتخاب رئیس‌جمهوری از حزب چپ در شیلی به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده معدنی مس در دنیا می‌تواند بر روند اختلال در عرضه مس در سال آینده از سوی این دو کشور به‌نوان برترین تولیدکنندگان معدنی مس دامن زده و از این منظر زمینه استمرار تلاطم این بازار در سال آینده را فراهم کند.