به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه، 7 دی 1400، شاخص کل بورس پایتخت با کاهش 428 واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و 399 هزار و 885 واحد رسید. 

شاخص هم وزن رشد کرد و با افزایش هزار و 977 واحدی در سطح 367 هزار و 362 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 109 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 829 واحد قرار گرفت. 

نزول بزرگان 

امروز بزرگان بازار بر خلاف اکثر نمادها افت قیمت داشتند و موجب ریزش شاخص شدند. فولاد، شستا، فملی، فارس، پارس، کویر، تاپیکو و وغدیر بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و «بوعلی»، «کچاد» و «خراسان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «غصینو» و «کگهر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «صبا» و «شبصیر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، حآفرین و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 298 نماد رشد قیمت داشتند که 214 نماد بورسی و 84 نماد فرابورسی بودند. همچنین 194 نماد کاهش قیمت داشتند که 136 نماد بورسی و 58 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 59 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 39 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بورس

چهارمین روز خروج نقدینگی حقیقی 

امروز برای چهارمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 129 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 28 میلیارد تومان بود. پس از فملی، شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

کاهش ارزش معاملات بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 4 هزار و 980 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 708 میلیارد تومان بود که 14 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

 ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 17 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 486 میلیارد تومان رسید که 70 درصد از کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات سه‌شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته یک درصد کاهش یافت و 105 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 47 درصد رشد کرد و در رقم 246 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد فرابورس (شرکت فرابورس ایران) با صف‌ خرید 23 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فرابورس، نمادهای خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و خزامیا (شرکت زامیاد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 26 میلیارد تومانی داشت. پس از سدبیر، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

بورس