به گزارش اکوایران، فلزات پایه در هفته گذشته منتهی به روز جمعه چهاردهم ژانویه روزهای نسبتا آرامی را پشت‌ سر گذاشتند، به‌نحوی که اغلب این محصولات با رشد محدود قیمتی روبرو شدند. ظرف این هفته در معاملات آتی کامکس، آلومینیوم رشدی 2.13 درصدی، سرب افزایشی 3 درصدی، قلع افزایشی 3.48 درصدی، مس رشدی 0.3 درصدی و نیکل جهشی 0.8 درصدی داشت. 

در عین حال ظرف هفته گذشته داده‌های تورمی در ایالات متحده آمریکا منتشر شد؛ مطابق این داده‌ها تورم ماه دسامبر جهش سالانه 7 درصدی داشت که این رقم رکورد تورم ماهانه بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا پس از سال 1982 بود. رکوردشکنی تورم در ایالات متحده آمریکا سیگنالی در جهت حفظ قیمت در بازارهای کالایی تلقی می‌شود. این تورم بدون درنظر گرفتن بخش غذا و انرژی گزارش شده است. ظرف ماه دسامبر تورم بخش انرژی نسبت به دسامبر سال 2020 رشدی 29.3 درصدی داشت که رقمی قابل توجه به‌ شمار می‌رود؛ هر چند نسبت به تورم انرژی در ماه نوامبر که برابر 33.3 درصد بود کمتر است. تورم در بخش انرژی می‌تواند از در اوج ماندن بهای کامودیتی‌ها حمایت کند.

بخشی از تورم جهانی سال 2021 را باید ناشی از اختلال در زنجیره ارزش دانست؛ شیوع ویروس کرونا به اختلال در زنجیره تولید منجر شده و از این منظر زمینه حمایت از تورم را فراهم می‌کند.  صدمه بر بدنه زنجیره تامین و افزایش هزینه‌های مختلف تولید در کوتاه مدت منجر به کاهش عرضه شد. در همین حال ظرف نیمه دوم سال 2021 با گذر اغلب کشورهای دنیا از پیک بحران کرونا، شرایط اقتصادی مردم بهبود یافت و این موضوع زمینه رشد تقاضا برای کالاهای مختلف را فراهم کرد به این ترتیب کاهش عرضه و افزایش تقاضا از رشد قیمتی حمایت کرد.

در حالی که تورم جهانی از حفظ سطوح فعلی نرخ برای کامودیتی‌ها حمایت می‌کند، حرکت به سمت سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال رزرو به‌منظور کاهش تورم می‌تواند بازارها را با رکود مواجه کند. در این شرایط بروز رکود تورمی محتمل‌ترین اتفاق در بازارهای کالایی دنیا است.