به گزارش اکوایران؛ طی هفته های اخیر داستان برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی به دلیل بالا بودن میزان آلاینده ها چالش های بسیاری را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان به وجود آورد، بطوریکه برخی از کشورها واردات برخی از محصولات کشاورزی داخلی را ممنوع کردند، در میان این کشورها نام روسیه نیز به چشم می خورد. این کشور به دلیل آلوده بودن فلفل دلمه ای های صادراتی به این کشور علاوه بر برگشت زدن محموله صادراتی اقدام به ممنوعیت واردات برخی از محصولات کشاورزی ایران کرد. اقدام صورت گرفته از سوی روسیه در حالی صورت گرفت که روزگذشته و در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران مسوولین دولتی و بخش خصوص آلوده بودن گندم های وارداتی را تایید کردند؛ با این تفاوت که این محموله آلوده به سرب برگشت نخورد و ترخیص شد، آن هم در سیلوهای خالی کشور.

 این روند در حالی رقم خورد که در همین بازه زمانی محموله گندم از روسیه وارد کشور شد که به گفته رئیس آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو آلوده به سرب بود، با این حال برگشت نخورد و روانه سیلوهای خالی کشور شد.

خبری که یک روزه حذف شد

سید محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون صنایع غذایی ایران در دوازدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران از ترخیص محموله گندم وارداتی روسیه از یکی از گمرکات کشور خبر داد که به گفته وی، طبق گزارشی غیر محرمانه، این محموله از گندم آلوده به میزان بالای سرب بوده ‌است. مرتضوی یادآور شد این در حالی است که چندی پیش، روسیه اقدام به بازگشت چندین محموله فلفل صادراتی ایران به دلیل آنچه که میزان بالای آلاینده‌ها از سوی این کشور اعلام شد، کرد.

 هرچند این بخش از خبر روز گذشته با عنوان « بررسی چرایی وجود آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی ایران » در خروجی اتاق بازرگانی تهران قرار گرفت، اما یک روز پس از انتشار خبر آلوده بودن محموله گندم وارداتی از روسیه اظهارات مطرح شده از سوی مرتضوی از خروجی سایت اتاق بازرگانی تهران برداشته شد.

حال با گذشت کمتر از یک روز از اعلام خبر فوق منابع دولتی و بخش خصوصی ضمن رد این خبر اعلام کرده اند که سلامت محموله گندم از روسیه از سوی وزارت بهداشت و دیگر مراجع ذی صلاح تایید شده است. رئیس کانون صنایع غذایی ایران که صحبت های روز گذشته او حذف شده است، امروز در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرده که سلامت محموله گندم وارداتی از روسیه از سوی وزارت بهداشت و دیگر مراجع ذی صلاح تایید شده است.

به گفته مرتضوی، هفته پیش نامه‌ای از وزارت بهداشت به ما ارسال شد مبنی بر اینکه محموله گندم روسی آلوده به سرب است و باید از مصرف آن جلوگیری کنیم ما حدود یک هفته این محموله را نگه داشتیم تا آزمایش‌ها برای تایید سلامت آن صورت بگیرد. بعد از انجام آزمایش‌های لازم از سوی این وزارتخانه سلامت این محموله تایید شد. همچنین شرکت بازرگانی دولتی سلامت این محموله را تایید کرده است. این محموله 100 درصد سالم بوده و مصرف آن مشکلی نخواهد داشت.

اظهارات مطرح شده از سوی رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در حالی مطرح شده که وی روز گذشته بحث آلوده بودن گندم های وارداتی از سوی وی مطرح شده بود. از سوی دیگر هنوز آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو تایید نشده است.