به گزارش اکوایران؛ موافقت‌نامه‌های تجاری با همسایگان یکی از راهکای تقویت اقتصاد کشور و توسعه روابط تجاری در دنیا محسوب می شود. «تمرکز بر صادرات در قالب‌تهاتر»، «امضای موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و تجارت ترجیحی با همسایگان» و «رونق بخشیدن به تجارت مرزی» از جمله اقداماتی است که می تواند در موافقت نامه های تجاری مورد توجه قرار، اما در نشست روسای اتاق‌های سراسر کشور که با میزبانی رئیس سازمان توسعه تجارت برگزار شد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران بر این نکته تاکید کرد که آنچه از سوی مسئولان کشور برای بهبود اوضاع اقتصادی و تجاری کشور صورت گرفته، نتوانسته پاسخگوی نیازها و انتظارات باشد. به باور شافعی امروز شاهد گشایش‌هایی در سازمان توسعه تجارت هستیم؛ اما نباید فراموش کنیم که علاوه بر مشکلات داخلی با موضوعاتی مواجه هستیم که حتی با حل مسائل داخلی قادر به توسعه تجارت نیستیم.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران؛ در این نشست که با هیات رئیسه اتاق ایران میزبان رئیس سازمان توسعه تجارت برگزار شد، ضرورت تقویت سطح روابط با همسایگان مورد تاکید قرار گرفت. به اعتقاد رئیس اتاق ایران باید سیاست در خدمت اقتصاد کشور قرار بگیرد تا از مناسبات منطقه‌ای عقب نمانیم.

شافعی افزود: کشورهای منطقه برای موضوعات اقتصادی ارزش زیادی قائل هستند و سیاست را در خدمت اقتصاد قرار می‌دهند. این کشورها در موافقت‌نامه تجاری بسیار قدرتمند ورود کردند و متاسفانه ایران در وسط این کشورها بسیار ضعیف عمل کرده و از این منظر فقر جدی دارد. حتی تعداد محدودی از موافقت‌نامه‌هایی که از سوی ایران هم بسته شده شرایط نامناسبی دارند.

اولویت‌های سازمان توسعه تجارت

در این نشست علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز با اشاره به اهمیتی که عوامل سازمان برای نظرخواهی از تجار و صادرکنندگان قائل هستند، گفت: در تدوین برنامه‌ها بدون شک از ظرفیت‌های بخش خصوصی بهره می‌بریم.

او به توسعه بازار به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و افزود: استفاده از ۳۰ رایزن تجاری را تاکنون نهایی کردیم که اجرایی می‌شود. از طرفی ایجاد مراکز تجاری در کشورهای هدف را در دستورکار قرار دادیم که تا کنون ۶ مرکز فعال با برنامه ویژه برای ارائه خدمات و توسعه بازار طراحی کردیم. از این تعداد ۳ مرکز با همکاری اتاق ایران دنبال می‌شود که شامل سوریه، قزاقستان امارات می‌شود. خوشبختانه در این عرصه اتاق‌های مشترک نیز همراهی خوبی دارند. با توجه به شرایط موجود لازم است بازار روسیه را نیز جدی بگیریم چون ظرفیت‌های بالایی دارد.

معاون وزیر صنعتف معدن و تجارت تمرکز بر کشورهای مختلف به صورت ماهانه برای حل جزئی‌ترین مشکلات را یکی از برنامه‌های جاری در سازمان توسعه تجارت عنوان کرد و گفت: انعقاد موافقت‌نامه‌ها را جدی گرفتیم و پیگیر نهایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا هستیم، در این بین روی جنوب شرق آسیا، پاکستان و روسیه نیز متمرکز شدیم هرچند انسجام بین بخشی برای نهایی شدن این موافقت‌نامه‌ها هنوز شکل نگرفته است.

او از ضعف در گمرکات و مبادی ورودی و خروجی در کنار سیستم حمل‌ونقل ضعیف داخلی نیز سخن گفت و معتقد است شرایط فعلی در این حوزه‌ها پاسخگوی تقویت تجارت نیست. پس قبل از هر اقدامی باید این زیرساخت‌ها را مهیا کنیم.

پیمان‌پاک همچنین از تشکیل کارگروهی برای پیگیری مسائل ارزی در سازمان توسعه تجارت با همکاری بانک مرکزی خبر داد و گفت:خوشبختانه تاکنون به توافق‌های خوبی دست پیدا کردیم.  در این بین استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تقویت صادرات را یکی از اولویت‌ها قرار دادیم و باید قواعدی برای این بخش طراحی کنیم. در این رابطه به همراهی بخش خصوصی نیاز داریم تا سازوکار مناسبی تدوین شود و منابع ارزی موجود را به ارز صادراتی تبدیل کنیم.

احیای شورای عالی صادرات یکی دیگر از برنامه‌ها و خواسته‌هایی بود که از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح شد. او پیگیری این موضوع از سوی بخش خصوصی را هم خواستار شد.

تشکیل مثلث تجاری در کشور

 کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه از مثلث اتاق، وزارت خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت سخن گفت و تعریف الگوی خاص برای ۱۸ کشوری که کشورهای هدف اصلی هستند را مورد تاکید قرار داد و هماهنگی بین این مثلث را خواستار شد.

به اعتقاد این فعال اقتصادی واردات در مقابل صادرات توسط خود فرد بهترین شیوه برای برگشت ارز است.

کاشفی از مشکلات سامانه جامع تجارت سخن گفت و از نگاه‌های امنیتی که نسبت به صادرکنندگان وجود دارد و مانع صادرات می‌شود، انتقاد کرد.