به گزارش اکوایران؛ رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن Japan External Trade Organization در دیدار با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به کاهش چشمگیر روابط تجاری بین ایران و ژاپن، به بحث و بررسی راه‌های افزایش حجم روابط دوجانبه پرداختند.

براساس گزارش اتاق بازرگانی ایران سوزوکی، رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) گفت: اخیراً جترو یک بسته همکاری اقتصادی با ایران را آماده کرده و علاقه‌مند است تا مناسبات تجاری خود را با ایران افزایش دهد؛ این موضوع نشان می‌دهد ژاپنی‌ها آینده را مثبت می‌بینند و به دنبال این هستند که در چند مرحله بتوانند جلسات مذاکرات رودررو برگزار کنند و ارتباط بین فعالان حوزه‌های تجهیزات پزشکی، تولید محتوای فرهنگی، لوازم‌آرایشی و استارتاپ‌ها را برقرار کنند.

سوزوکی ادامه داد: درصدد هستیم تا در چند ماه آینده وبینارهای متعددی با حضور شرکت‌های ژاپنی و ایرانی به‌صورت مجازی برگزار کند. لذا از اتاق ایران می‌خواهیم همانند گذشته در جهت برگزاری این رویدادها با جترو همکاری کرده و لیست افراد و شرکت‌های موردنظر را در اختیار ما قرار دهد.

ژاپن می‌تواند شریک تجاری خوبی برای ایران باشد

محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز در این نشست گفت: نظر به مذاکرات وین و احتمال زیاد ثمربخشی این مذاکرات، به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها در مسائل اقتصادی بسیار مطلع و زیرک هستند چراکه به دنبال تغییر شرایط و از سرگیری روابط متوقف‌شده با تجار ایرانی هستند. ما نیز با پیشنهاد برگزاری جلسات میان طرفین به‌صورت مجازی و حتی حضوری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی موافق هستیم.

کرباسی گفت: تاکنون جلسات کارشناسی و B۲B زیادی را به‌صورت مجازی بین تجار ایرانی و خارجی برگزار کرده‌ایم. نظر به اینکه تجار ایرانی نیز تمایل به همکاری با تجار ژاپنی دارند، آمادگی اتاق ایران را در این خصوص اعلام می‌کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۰ اتحادیه و تشکل فعال زیرمجموعه اتاق هستند که می‌توان با آن‌ها در زمینه‌های پیشنهادی طرف ژاپنی همکاری کرد.

 به‌گفته کرباسی، ژاپن می‌تواند شریک تجاری خوبی برای ایران باشد چراکه ازنظر تکنولوژی و نوآوری پیشرفته است و می‌توانیم بخش زیادی از نیازهای اقتصادی طرفین را تأمین کنیم.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تصریح کرد: ما در انتظار فصل جدیدی از روابط بین ایران و ژاپن هستیم و همواره در تلاشیم تا روابط خود را گسترش دهیم.

در ادامه سوزوکی، رئیس سازمان جترو ژاپن گفت: متأسفانه شیوع گونه جدید کرونا در ژاپن افزایش‌یافته و از اوایل ژانویه میلادی تعداد مبتلایان افزایش صعودی داشته که همین موضوع مسئله اعزام هیات از ایران به ژاپن و بالعکس را دچار مشکل می‌کند. پیشنهاد می‌شود با مساعدت اتاق ایران، جلسات به‌صورت مجازی در حوزه‌های پیشنهادی جترو صورت گیرند.

او تاکید کرد: نظر به متوقف شدن روابط تجاری بین ایران و ژاپن، امیدواریم با برگزاری سمینارها و وبینارهای پیشرو بتوانیم همکاری‌ها را از سربگیریم چراکه تجار ژاپنی هم علاقه‌مند به همکاری با تجار ایرانی است.