به گزارش اکوایران؛ بندر چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی خود همواره مورد توجه کشورهای آسیای دور و مرکزی برای ارتباط با منطقه اوراسیا و همسایگان غربی ایران بوده است. در همین راستا سال ۹۵ موافقت‌نامه تاسیس دالان تجاری ایران- هند- افغانستان به امضای سه کشور رسید و اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به یک شرکت هندی با هدف توسعه این بندر و افزایش سهم ایران در مسیر ترازیتی شرق کشور واگذار شد. البته روند سرمایه‌گذاری هند در این منطقه طبق قرارداد پیش نرفت و متاسفانه چالش‌هایی در این مسیر به وجود آمد که در نهایت موجب تعلل در اجرای قرارداد شد تا آنجا که با گذشت ۵ سال از توافق سه جانبه ایران، هند و افغانستان هنوز قدم موثری برای اجرای توافقات برداشته نشده است.

براساس گزارش اتاق بازرگانی، ایران دولت ازبکستان با ابراز تمایل برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار، این اقدام را در راستای تقویت مناسبات تجاری خود با هند موثر دانسته و خواستار سرمایه‌گذاری در این بندر است. به همن منظور هیاتی از این کشور به سرپرستی معاون وزیر حمل‌ونقل ازبکستان راهی چابهار شده و از نزدیک با ظرفیت‌های این بندر آشنا شدند.

طبق اعلام اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، به منظور برنامه‌ریزی برای آغاز روند سرمایه‌گذاری‌ها، عبدالصمد موئمنف، معاون وزیر حمل‌ونقل ازبکستان همراه با هیات اقتصادی و تجاری آن کشور ضمن بازدید از بندر چابهار نسبت به سرمایه‌گذاری در این منطقه ابراز تمایل کردند.

در این بین دولت ایران نیز برای هر نوع سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای مختلف در بندر چابهار اعلام آمادگی کرده است.

براساس آمارهای موجود حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان در 9ماهه سال‌جاری به رقم 407 میلیون دلار رسیدکه از این رقم 310 میلیون دلار صادرات ایران به ازبکستان و 97 میلیون دلار واردات ایران از این کشور بود. بررسی‌های آماری در این زمینه حاکی از افزایش تدریجی حجم تجارت بین دو کشور است.